Amazon til Norge med fysisk butikk?

okt 01, 2019

– Det faktum at Amazon, verdens mest dominerende nettbedrift, har begynt å etablere fysiske butikker, er i seg selv en pekepinn på hvilken retning markedet beveger seg i, sier netthandel-ekspert Patrick Müller i DIBS siste rapport.

Vil du vite mer om trendene og tendensene som kommer til å påvirke og forme nordisk netthandel, så er USA et interessant sted å starte.

Kontakt Digitroll for å høre mer om hvordan vi kan hjelpe deg med ​nettsider og ny nettbutikk som fenger ditt publikum

 – Vi har tidligere sett at ny utvikling og teknologi kommer til Skandinavia et par år senere. Hvis denne dynamikken fortsetter, går vi så absolutt interessante tider i møte. En av de virkelig markante tendensene på det nordamerikanske markedet gjelder samspillet mellom digitale og fysiske butikker. Tidligere var bedriftene enten digitale eller fysiske.

 – Så begynte fysiske butikker å legge om til omnikanal, altså å både tilby netthandel og den fysiske butikken – ofte slik at du kjøpte på nettet, men hentet varen i butikken, sier Müller.

Last ​ned rapporten fra DIBS her 

Fysisk butikk blir innkaster og ambassadører
I DIBS siste E-handelsrapport skriver forteller Patrick Müller at nettbutikkene begynner å eksperimentere med de mulighetene fysiske butikker gir til å skape en merkevareopplevelse som kundene kan ta med seg hjem.

Screenshot 2019-09-23 at 10.32.21– La oss ta Marine Layer som eksempel. Marine Layer holder til i San Francisco, og er kjent for å designe det de selv omtaler som veldig myke klær. Marine Layer er i utgangspunktet en digital bedrift, men begynte for kort tid siden å etablere fysiske butikker i noen av de største byene rundt omkring i USA. Dette er ikke klassiske butikker slik vi er vant med. Du kan naturligvis gå inn som en vanlig kunde for å kjøpe klær, men salg er ikke bedriftens eneste formål. Butikkene fungerer som fysiske ambassadører for varemerket Marine Layer.

 – De er derfor innredet i en bestemt retrostil som gjør at du opplever varemerket med en gang du går inn i butikken, sier Müller.

Amazon-butikker i Norge?
Det faktum at Amazon, verdens mest dominerende nettbedrift, har begynt å etablere fysiske butikker, er i seg selv en pekepinn på hvilken retning markedet beveger seg i, forteller Müller.

For å kunne drive denne typen omnikanal-virksomhet kreves det imidlertid et stort budsjett. Fysiske butikker er ikke akkurat billige å starte opp, og både plassering og interiør må være riktig for å gjøre inntrykk på den ønskede målgruppen.

 – Like fullt er det ingen tvil om at denne strategien vil gjøre inntog også i noen av de største byene i Nord-Europa. Og når den gjør det, er vi spente på å se hvordan virksomhetene vil gjennomføre det og hvordan kundene vil reagere, sier Müller.

Omnikanal er veien å gå
Digitrolls daglige leder, Patrick Dahl, er ikke overrasket over konklusjonene i DIBS nye rapport. Respons Analyse utarbeidet en tilsvarende rapport for Digitroll før sommeren. Men Dahl er enig med Müller at en kombinasjon med fysisk butikk og nettbutikk vil bli enda mer vanlig i tiden framover.

– Nesten 90 prosent av Digitrolls kunder har en omnikanalsatsing med nettbutikk og fysisk butikk. Disse butikkene tjener penger fordi de har to "bein" som hjelper hverandre. Se bare på Digitroll-kunde Princess som skjønte dette for flere år siden. De har lykkes. Det er langt vanskeligere å ha kun en nettbutikk uten hjelp fra en fysisk butikk. Jeg tror også at flere utenlandske nettaktører vil prøve å spise av det fysiske markedet i Norge i tiden som kommer. Bransjen går en spennende tid i møte sier Dahl.

Kontakt Digitrolls daglige leder for en hyggelig webprat

Ps! Digitroll fyller 20 år i høst. Artikkelen du har lest er en del av et konsept vi har kalt "20 på 20".
Vår gave til våre lesere, følgere og kunder er 20 fagsaker om netthandel, nettbutikk og nettsider. Og ikke minst; webløsninger. Vi har intervjuet fagpersoner, eksperter, kunder og egne ansatte i Digitroll. Hver ukedag i 20 dager skal vi komme med en ny fagartikkel, som vi tror skal gi deg økt kunnskap. Vi håper du setter pris på presangen fra oss:)

Les alle jubileumssakene 20 på 20 her

Har du et bursdagsønske? Hva har du lyst å lese mer om? Kontakt arvid@digitroll.no - så kan det hende at ditt ønske blir oppfylt i Digitrolls kanaler:)

20 på 20 logo