Trenger du egentlig flygende droner og roboter på nettlageret ditt?

okt 11, 2019

Webselskapet Digitroll og LIS, Norges ledende leverandør av lager- og automasjonssystemer, har inngått et samarbeid om å hjelpe felles kunder.

Ved jevne mellomrom skal vi dele fagstoff fra dem som nettbutikk-eiere forhåpentligvis er interessert i. Mange av Digitrolls kunder har enten små, eller store lager. Men hvordan drifte disse lagrene på mest mulig effektivt vis? Det kan Digitroll og LIS hjelpe deg med.

Kontakt Digitroll for å vite mer om nettbutikk/nettsider

Første fagartikkel ut handler om ulike typer reoler du trenger på ditt lager. For det er ikke sikkert du trenger droner og løpende roboter, som mange pleier å si er framtiden på lageret. I videoen over, kan du få et lite innblikk i hvilke typer lagersystemer som er mest aktuelle for deg - hva de koster - og hvorfor du ikke trenger flygende droner og roboter:)

Nedenfor får du en grundig fagartikkel om hvilke typer logistikk-systemer som finnes. Vi håper du blir litt klokere på hvilke logistikksystemer som finnes - og hvilke som passer din nettbutikk/fysiske butikk.

Av: ​Eirik Toft, salgssjef LIS ( Lager og Industrisystemer)

Det er lenge siden lagerautomat var forbeholdt de største aktørene. Her er det du burde vite før du kjøper automater til ditt lager.

De små og mellomstore bedriftene begynte å snuse på lagerautomater allerede for 20 år siden. Vi ser at nå som mange av de største bedriftene går over til helautomatiske løsninger som Miniload og Cuby, er det faktisk de mindre bedriftene som har størst behov for lagerautomater.

For den uinnvidde: Lagerautomat er ikke det samme som automatisk lager. Det er heller en slags mellomløsning der plukk og fyll gjøres av mennesker; en helautomatisk løsning automatiserer også den delen av logistikken. Sistnevnte blir gjerne en i overkant dyr investering for de mindre bedriftene. Lagerautomat treffer derimot blink for bedrifter med mellom 300–4000 plukklinjer om dagen, og minst 20 millioner i omsetning.

Hvorfor kjøper flere små bedrifter lagerautomat nå?

Lagerautomatens appell for små og mellomstore bedrifter skyldes i stor grad hvordan markedet ser ut. Særlig for B2B, men også for B2C, har det blitt vanlig at mange aktører konkurrerer om å selge de samme varene til samme pris. Da gjelder det å kunne levere raskest mulig, og å bruke minst mulig kostnader på logistikk. Lagerautomater lar deg i gjennomsnitt plukke varer tre ganger så raskt som med et manuelt lager.

Kontakt Digitroll for å vite mer om nettbutikk/nettsider

Artikkelens forfatter bestilte selv nylig et ventilatorfilter til ventilasjonsanlegget hjemme. Det var mange mulige leverandører, men jeg endte opp med å velge den som kunne skilte med kortest leveringstid. På samme måte er det mange håndverkere der ute som er avhengig av å få inn leveransen raskt og forutsigbart, for å ikke skape dyre forsinkelser i prosjektene sine.

Lagerautomat utnytter plassen på lageret bedre

I tillegg til den tredoblede effektiviteten, er det flere goder som kommer med en investering i lagerautomater. Mange av dem har med plassutnyttelse å gjøre.

Mange bedrifter som sliter med plassmangel på lageret sitt, kan med fordel vurdere å kjøpe lagerautomater fremfor å leie et større, dyrere bygg. Disse utnytter plassen langt bedre, blant annet fordi du slipper å la mye gulvplass stå ubrukt for at lagerarbeidere skal komme seg fram. Lagerarbeiderne vil nok også takke deg for å spare 70 prosent av tiden de bruker på å traversere lageret frem og tilbake.

Kontakt LIS her

Ettersom lagerautomater er gode på å utnytte høyden, er det så klart en fordel om det er høyt under taket. Likevel finnes det gode, ikke altfor dyre, løsninger for lagerbygg med så lite som tre meter takhøyde. Automatene kan installeres som påbygg utenfor, slik at du får mest mulig ut av lagerplassen du faktisk har.

I tillegg til alt dette blir fyllingsgraden høyere, typisk fra 50 til 75 prosent. Dette kommer av at automatene utnytter plassen bedre, og har flere, mindre plasser til samme type vare, i stedet for kun én. 

Kontakt LIS her

Du kan dessuten regne med at lagerbeholdningen er nøyaktig. Mens selgere før har kunne hente ut prøver uten å logge det, må de nå gjennom et digitalt system med loggføring for å hente ut noe som helst. Aldri igjen må du gi kunder beskjed om at varen du sa dere hadde på lager egentlig mangler.

Hva får bedrifter til å nøle?

Når mindre bedrifter fortsatt nøler med å kjøpe lagerautomater (det er svært sjelden lønnsomt å kjøpe kun én) er det gjerne prisen det står på. Det er så klart billigere å kjøpe nye hyller til 30–70 000 kroner. Lagerautomater bruker som regel 3–4 år for å gi ROI. En veldrevet bedrift burde fint kunne gjøre noen smarte langtidsinvesteringer, uten at det krysser smertegrensen.

Kontakt Digitroll for å vite mer om nettbutikk/nettsider

I tillegg får vi ofte spørsmål om det er vanskelig å integrere lagerautomatene med bedriftens ERP-system (SAP, Visma, Axapta, Navision, og så videre), særlig når bedriften mangler dedikert IT-personell. Det er definitivt en gyldig innvending, for det pleide tidligere å være både dyrt og tidkrevende. Heldigvis er det nå så mange små bedrifter som har kjøpt lagerautomater at vi kjenner fallgruvene godt, og programmene har også utviklet seg for å gjøre integrasjoner langt enklere. Det byr dermed nesten aldri på store utfordringer eller kostnader lenger.

Til slutt er det også flere som lurer på tyngden hyllene kan bære. Det har vi ærlig talt aldri opplevd som noe problem, ettersom en lagerautomat-hylle kan bære alt fra 250–650 kilo, avhengig av modell. Automaten i seg selv veier fra 20–60 tonn avhengig av innholdet.

Alt i alt er grunnene til å ikke oppgradere lageret med lagerautomater langt tynnere enn grunnene til å gjøre det. Logistikkbransjen er i rask utvikling, men den er også nådeløs. Sakker du akterut, blir det fort konkurrentene dine som stikker av med gevinsten i stedet.

Dette er LIS:

Norges ledende leverandør av lager- og automasjonssystemer

Vi er en totalleverandør av lager-, industri- og logistikkløsninger for bedriftsmarkedet i Norge, og har over 40 års erfaring fra den norske logistikkbransjen. Det gjør at vi kan hjelpe deg, uavhengig av størrelse, bransje og produkttype, med å sikre optimal varestrøm på lageret eller i produksjonsprosessen. I et marked som utvikler seg raskt, er vår evne til å levere fleksible løsninger avgjørende for din bedrifts produktivitet og lønnsomhet.

Les mer nyheter om lagerlogistikk på LIS-bloggen

LIS er en del av det nordiske nettverket til det tyske logisitkkselskapet SSI Schäfer, som i tillegg til oss selv består av SSI Schäfer AB (Sverige), SSI Schäfer A/S (Danmark) og SSI Schäfer OY (Finland). Til sammen er vi over 120 nordiske spesialister som har bistått flere av Nordens største selskaper med deres logistikkutfordringer.   

Kontakt LIS her

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

20 på 20 logo
 
Ps! Digitroll fyller 20 år i høst. Artikkelen du har lest, videoen du har sett, er en del av et konsept vi har kalt "20 på 20".

Vår gave til våre lesere, følgere og kunder er 20 fagsaker om netthandel, nettbutikk og nettsider. Og ikke minst; webløsninger. Vi har intervjuet fagpersoner, eksperter, kunder og egne ansatte i Digitroll. Hver ukedag i 20 dager skal vi komme med en ny fagartikkel, som vi tror skal gi deg økt kunnskap. Vi håper du setter pris på presangen fra oss:)

Les alle jubileumssakene 20 på 20 her

Har du et bursdagsønske? Hva har du lyst å lese mer om? Kontakt arvid@digitroll.no - så kan det hende at ditt ønske blir oppfylt i Digitrolls kanaler:)