Bergen, august 2023
Nordmenn trives best med kjøp i norske nettbutikker og 49% svarer ifølge Nets’ rapport at det føles bra å støtte små/lokale butikker. Fortsatt står fysiske butikker norske forbrukeres hjerter nært, men likevel svarer 81% av deltakerne, at de har handlet på nett innenfor de siste 28 dagene. Tall fra 2022 utgaven av Nets’ årlige undersøkelse viser til en samlet vekst av netthandel med 10% sammenlignet med 2021. Kjøp av fysiske varer har gått ned, mens kjøp knyttet til reiselivsbransjen har steget 56% som er en betydelig økning.
Det er en myte at kvinner handler mer enn menn. I hvert fall hvis vi snakker om vaner på nett. Her står fordelingen nemlig helt likt. 81% kvinner og tilsvarende 81% menn har handlet på nettet de siste 28 dagene. Når vi sammenligner generasjonene, er det derimot litt mer nyansert. 95% av de 18-29-årige mot 96% av de 30-49-årige har handlet på nett innenfor de siste 28 dagene. Hos de 50-64-årige har 79% handlet, mens kun 55% av de 65-79-årige har handlet på nett i samme periode. Dette viser at de 30-49-årige er mest kjøpekraftige på nett, men at alle aldersgrupper er aktive og at veksten er til stede i alle generasjoner.
Hva betyr kjøpsvanene for nettbutikkeierne?
Vekst hos alle generasjoner stiller krav til nettbutikkeierne og ikke minst til oss utviklere. Flere er på nett og det betyr at vi må tilrettelegge for et bredere spekter av målgrupper og brukere. Med dette som grunnlag er det viktigere enn noensinne å kjenne sin målgruppe og kartlegge kundereisen som gir den mest positive og smidige kjøpsopplevelsen i nettbutikken.
«Det handler om å eliminere årsaker til å la være» sier Daglig Leder og Rådgiver hos Digitroll, Patrick Dahl. Siden 1999 har han sett utviklingen av netthandel, fra første rad. Patrick understreker at det er viktig å sette seg inn i sluttbrukerens behov og at de som lykkes best er dem som klarer å skape det beste brukergrensesnittet og den tryggeste og mest komfortable veien til kjøp. «Kjøpsprosessen lykkes på mange måter ved korteste motstands vei», forklarer han.
Dahls erfaring forteller at nettbutikken skal være brukervennlig, vise vareutvalget på en god måte med AI-personifisering, anbefalinger, kundegenerert innhold, godt bildemateriale og varebeskrivelser, rask check-out med mulighet for valg av betalingstjeneste og ikke minst frakt alternativer hvor kunden kan tilpasse kjøp etter eget behov.
«Klarer man i tillegg å forstå hva kundene liker og å forstå at kundene ikke alltid kjøper hva du selger, men hvordan du får dem til å føle seg, så er mye gjort.»
Oppsummert handler det om å kjenne sin målgruppe og om å skape et realistisk og nyttig verktøy av nettbutikken, for å imøtekomme dagens og fremtidens kunder på nett. Stigningen blant alle generasjoner som Nets’ peker på i sin rapport understreker viktigheten av dette. Du kan lese mer om Nets e-handelsrapport Norge 2022 her. Digitroll lanserer jevnlig nyheter og inviterer løpende til webinarer knyttet til norske kunders kjøpsatferd på nett.