Du er her:

Ny undersøkelse gir oss svar på hvem som handler hva på nett

feb 11, 2019

En undersøkelse fra Respons Analyse på oppdrag for webbyrået Digitroll viser at 71 prosent av oss handlet på nett i fjor. Tallet er økende. Undersøkelsen viser blant annet at unge kvinner under 30 år er de som handler mest på nett.

 - Tallenes tale fra Respons Analyse er tydelige: Driver du en klesbutikk på nett, så er unge kvinner den målgruppen du må satse på, sier daglig leder i webbyrået Digitroll, Patrick Dahl.



Digitroll har jobbet med netthandel og leveranse av nettbutikker i tjue år. De har sett en nærmest eksplosiv økning i netthandel de siste årene.

Følger trenden fra USA
Patrick Dahl tror ikke nødvendigvis økningen i netthandel betyr at den fysiske butikken dør ut. Tvert i mot er netthandel en unik sjanse til å styrke den fysiske butikken, sier han.

- Om vi følger trenden fra USA, så ser vi tydelig at flere og flere handler varer og tjenester over nett. Den tradisjonelle, fysiske butikken får tøffere og tøffere konkurranse. Men jeg mener at selv om tallene for netthandel går opp, vil den fysiske butikken overleve. Det handler i mange tilfeller om å la nettbutikken være "innkaster" til din fysiske butikk også. Da får man kunder i begge kanaler, sier daglig leder i webbyrået Digitroll, Patrick Dahl.

Unge kvinner vil kjøpe klær på nett Webhandel-sjefen har jobbet med netthandel i tjue år, og lar seg sjelden overraske over trender og undersøkelser. Men denne gangen ble han litt satt ut.

- Vi ble litt overrasket over at tallene i undersøkelsen viser at 78 prosent av alle kvinner under 30 år har handlet klær på nett de siste 12 månedene. Vi visste at unge kvinner er en aktiv handlegruppe på nett, men at det skulle være så mange prosent hadde vi ærlig talt ikke trodd. Menn under 30 år er litt mer beskjedne når det gjelder kleskjøp på nett. Der er tallene 34 prosent.

Tar igjen på elektro
Undersøkelsen viser også at selv om kvinner liker å shoppe klær på nett, så er menn mer aktive på nett når det gjelder elektronikk.

- Vi ser kanskje et tradisjonelt kjønnsrollemønster her, men 33 prosent av menn oppgir å ha handlet elektronikk på nett de siste månedene. Kun 14 prosent av norske kvinner handler elektronikk på nett, sier Dahl.

Ikke glem de eldre
Webhandel-sjefen understreker at undersøkelsen også viser at de over 60 år også handler mye på nett.

 - I Aldersgruppen "over 60" sier 38 prosent at de har handlet på nett det siste året. I aldersgruppen under, de mellom " 45-59 år" oppgir 77 prosent at de har handlet på nett. De tallene er også høye. Og de viser at "den sølvgrå generasjonen" ikke bør glemmes dersom du driver nettbutikk, sier Patrick Dahl i Digitroll.

Siste nyheter