Du er her:

Slik gir du god kundeservice på nett

mar 26, 2019

Shopper_kundeservice_r (1)

De fleste vet hva god kundeservice i en fysisk butikk er for noe. Men hva forventer dine nettbutikk-kunder av service? Digitrolls ekspert, Patrick Dahl, gir deg kundeservice-tipsene du kanskje ikke visste om.

Kontakt Digitroll for å lære mer om god service i nettbutikken

Drøyt 70-80 prosent av dine potensielle nettbutikk-kunder forlater butikken din med fulle handlekurver. De er på god vei mot "kjøp-knappen", men plutselig stopper det opp. De forlater butikken, og kommer kanskje ikke tilbake. Muligens fant de en ny nettbutikk som solgte det samme.

 Hvorfor er det slik?

 Hadde det vært én forklaring, ville det vært enkelt å unngå kundeflukten. Men det er flere. Og det du bør legge ​stor vekt på, er: Kundeservice på nett. Gir du like god service til dine nettkunder, som du ville gjort i butikken?

 Følgende punkter bør du krysse av for om du vil ha fornøyde kunder på nett:

 * Vær åpen om kontaktinformasjon. Telefonnummer og e-post må være lett tilgjengelig. Ikke gjem bort Kundeservice/support- avdelingen.

Send en e-post til Patrick Dahl for å få vite mer om kundeservice på nett

 * Ønsk kundene dine velkommen til nettbutikken. Informer dem gjerne om dagens salg, ukens salg. Ha trackere på siden din slik at kunder som kommer jevnlig innom får se de varene de tildligere har vist interesse for.

Se videoen om verktøyet Digitracker som er utviklet av Digitroll

* Du skal ha mye informasjon om produktene dine. Selger du sko, så informer om hva de er laget av, hvilket underlag de er gode på, hvordan de skal behandles. Og ikke minst; legg gjerne til varer som er naturlig å kjøpe sammen med sko. Skolisser, skokrem, impregnering osv. Ikke vær gnien på informasjon. Kunden er på jakt etter å vite mest mulig. På samme måte som i en fysisk butikk. Vurdér om du skal ha små videosnutter som forteller litt om produktene dine.

* Få på plass en chat-løsning slik at kundene kan kommunisere med deg. Og for all del; svar på chatten raskt. Den tiden er omme da folk ringer til deg for å vite om du har varene inne, eller lurer på noe. Kundene vil chatte med deg. Ta chat-kanalen på alvor.

* Tilby ulike betalingsløsninger. Det finnes mange å velge blant. Sørg for at du har et godt utvalg som tilfredsstiller dem som vil betale med en gang, avbetale eller ønsker faktura i posten. Mange kunder forlater nettbutikker fordi de ikke er fornøyd med betalingsløsningene, og dermed blir usikre.

* La nettsiden bli en kundeinnkaster. Om du har en fysisk butikk i tillegg til din nettbutikk, er det mange av dine kunder som kanskje vil kikke nærmere på varene dine. Ta, kjenne og teste dem i butikken. Sørg for at det er en flytende overgang til butikken. Hvor finner man butikken din? Hva er åpningstidene? 

* Tilby dine kunder nyhetsbrev og sosiale medier. Ikke vær redd for å foreslå at dine nettkunder abonnerer på nyhetsbrevet ditt. Mange gir ekstra rabatter for trofaste følgere av nyhetsbrev. Nyhetsbrev bygger også merkevaren din. Det samme kan sies om sosiale medier. Facebook og Instagram kan også være salgskanaler for deg. La det være enkelt for dine nettkunder å finne lenker til So-me-kanalene på din nettside.

 * Og til slutt: Sørg for at det er lett å finne informasjon om hvordan varer kan sendes i retur, og hva det koster.

Kan du krysse av "Ja, det har jeg" på våre punkter, så er du langt på vei med god kundeservice på nett.

Husk at punktene må følges opp. Nettsiden må overvåkes, og kunder som tar kontakt skal få svar av dere.

Kontakt Digitroll for å lære mer om god service i nettbutikken

bankkort_kundeserviceTing tar tid 
Alle som har butikk vet at det å jobbe med kundeservice i fysiske butikker tar tid. Uten god kundeservice - langt mindre salg og ofte misfornøyde kunder. 

Les også: Null innhold på nettsiden gir null salg

Greier du å være like god på kundeservice på nett, som i fysisk butikk, er det mindre sjanser for at færre kunder forlater deg med fulle handlekurver - og blir værende i butikken og faktisk betaler med et smil. Og ikke minst: Kundene kommer tilbake fordi de stoler på nettbutikken din.

Ps! Har du også en nettbutikk og fysisk butikk som skal snakke sammen? Da bør du få med deg denne artikkelen også: 

Siste nyheter