Du er her:

Ny 5-på topp-liste til deg som har nettbutikk

aug 01, 2019

Hva er norske nettkunder mest opptatt av når de handler varer på nett? Pris? Gratis frakt? Leveringstid? En ny undersøkelse fra Respons Analyse og webbyrået Digitroll gir deg fasiten slik at din nettbutikk blir foretrukket av kundene.

 
Av: Arvid Steen

Respons Analyses webundersøkelse, på vegne av Digitroll, har fått navnet "Den store netthandelsundersøkelsen".

 Undersøkelsen ble også gjengitt i Dagens Næringsliv, så det er tydelig at behovet for slike undersøkelser som viser hvordan nordmenn shopper på nett, er stor.

Analysen gir mange svar på hva vi nordmenn er opptatt av når vi handler på nett. Og det store spørsmålet for mange som har nettbutikker er ofte:

Hva er viktigst for å tiltrekke kunder til min nettbutikk? Daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl har fasiten i hånden.

 Viktig å ta pulsen på norske nettkunder
Les om andre undersøkelser fra Respons Analyse og Digitroll her:

 - Undersøkelser om nordmenns nettvaner er viktige. Det gir oss som utvikler nettsider og nettbutikker en god pekepinn på hva folk er opptatt av. Men ikke minst er vår undersøkelse viktig for dem som driver nettbutikk. Noen svar er kanskje innlysende, mens andre svar kanskje kommer som en overraskelse.

 - Vi i Digitroll ble for eksempel overrasket over at kun 1 prosent av de spurte i undersøkelsen var opptatt av at nettbutikken de handler i, er aktive på sosiale medier, sier Patrick Dahl.

 Kontakt Digitroll for å få vite mer om hvordan du kan få en god lønnsom nettbutikk eller nettside

Topp fem-listen over hva nordmenn er opptatt av når de handler på nett er som følger:

 1) Pris på varene ( 53 prosent svarer dette)

2) At nettbutikken virker trygg og seriøs ( 34 prosent)

3) At nettbutikken har et godt utvalg ( 31 prosent)

4) Leveringstid ( 15 prosent)

5) At butikken har god informasjon om varene ( 10 prosent)

 - På plassene som følger kommer blant annet "Fri frakt og retur", som et alternativ som 9 prosent er opptatt av, sier Dahl.

 Han er opptatt av at lav pris ikke nødvendigvis betyr suksess når man har en nettbutikk.

- Digitroll har levert nettsteder og nettbutikker i 20 år denne høsten, og vi ser at "billig pris" ikke alltid vinner kunder. For noen, ja. Men ikke alle. Fasiten på å tiltrekke seg kunder inneholder nok en god miks av "topp fem-listen", men også momenter som: En god nettside, god kundeservice på nett, synlighet hos Google, aktivitet i sosiale medier og evnen til å skille seg ut fra konkurrentene. Blant annet.

 - Og ikke minst: Kvalitet i alle ledd. Fra produkt til levering, kundeservice og retur. Selv om ikke det kommer fram i undersøkelsen, vil kvalitet over tid lønne seg. Selv om det er fristende å følge fasiten og bare konkurrere på pris, sier webbyrå-eksperten.

 Billig og trygt
At netthandel skal være billig og trygt, har samme undersøkelse fra Respons Analyse og Digitroll vist tidligere i sommer.

Digitroll-sjefen var tidligere i sommer glad for at norske nettbutikker har fått et oppsving, men ser også at norske nettshoppere fremdeles er veldig opptatt av pris når de skal handle.

- Vi ser en viss tendens til at andelen som vektlegger pris øker jo mer man handler på utenlandske nettsteder. Undersøkelsen viser også at menn er mer opptatt av pris ( 61 prosent) enn kvinner (45 prosent) når de handler på nett, sier Dahl.

Siste nyheter