Du er her:

Ny 5-på topp-liste til deg som har nettbutikk

aug 01, 2019

Hva er norske nettkunder mest opptatt av når de handler varer på nett? Pris? Gratis frakt? Leveringstid? En ny undersøkelse fra Respons Analyse og webbyrået Digitroll gir deg fasiten slik at din nettbutikk blir foretrukket av kundene.

 
Av: Arvid Steen

Respons Analyses webundersøkelse, på vegne av Digitroll, har fått navnet "Den store netthandelsundersøkelsen".

 Undersøkelsen ble også gjengitt i Dagens Næringsliv, så det er tydelig at behovet for slike undersøkelser som viser hvordan nordmenn shopper på nett, er stor.

Analysen gir mange svar på hva vi nordmenn er opptatt av når vi handler på nett. Og det store spørsmålet for mange som har nettbutikker er ofte:

Hva er viktigst for å tiltrekke kunder til min nettbutikk? Daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl har fasiten i hånden.

 Viktig å ta pulsen på norske nettkunder
Les om andre undersøkelser fra Respons Analyse og Digitroll her:

 - Undersøkelser om nordmenns nettvaner er viktige. Det gir oss som utvikler nettsider og nettbutikker en god pekepinn på hva folk er opptatt av. Men ikke minst er vår undersøkelse viktig for dem som driver nettbutikk. Noen svar er kanskje innlysende, mens andre svar kanskje kommer som en overraskelse.

 - Vi i Digitroll ble for eksempel overrasket over at kun 1 prosent av de spurte i undersøkelsen var opptatt av at nettbutikken de handler i, er aktive på sosiale medier, sier Patrick Dahl.

 Kontakt Digitroll for å få vite mer om hvordan du kan få en god lønnsom nettbutikk eller nettside

Topp fem-listen over hva nordmenn er opptatt av når de handler på nett er som følger:

 1) Pris på varene ( 53 prosent svarer dette)

2) At nettbutikken virker trygg og seriøs ( 34 prosent)

3) At nettbutikken har et godt utvalg ( 31 prosent)

4) Leveringstid ( 15 prosent)

5) At butikken har god informasjon om varene ( 10 prosent)

 - På plassene som følger kommer blant annet "Fri frakt og retur", som et alternativ som 9 prosent er opptatt av, sier Dahl.

 Han er opptatt av at lav pris ikke nødvendigvis betyr suksess når man har en nettbutikk.

- Digitroll har levert nettsteder og nettbutikker i 20 år denne høsten, og vi ser at "billig pris" ikke alltid vinner kunder. For noen, ja. Men ikke alle. Fasiten på å tiltrekke seg kunder inneholder nok en god miks av "topp fem-listen", men også momenter som: En god nettside, god kundeservice på nett, synlighet hos Google, aktivitet i sosiale medier og evnen til å skille seg ut fra konkurrentene. Blant annet.

 - Og ikke minst: Kvalitet i alle ledd. Fra produkt til levering, kundeservice og retur. Selv om ikke det kommer fram i undersøkelsen, vil kvalitet over tid lønne seg. Selv om det er fristende å følge fasiten og bare konkurrere på pris, sier webbyrå-eksperten.

 Billig og trygt
At netthandel skal være billig og trygt, har samme undersøkelse fra Respons Analyse og Digitroll vist tidligere i sommer.

Digitroll-sjefen var tidligere i sommer glad for at norske nettbutikker har fått et oppsving, men ser også at norske nettshoppere fremdeles er veldig opptatt av pris når de skal handle.

- Vi ser en viss tendens til at andelen som vektlegger pris øker jo mer man handler på utenlandske nettsteder. Undersøkelsen viser også at menn er mer opptatt av pris ( 61 prosent) enn kvinner (45 prosent) når de handler på nett, sier Dahl.

Siste nyheter

  • Digitroll får hjelp av mediebank-eksperter

    nov 12, 2019
    Nå kan du endelig få kontroll over mediafilene dine, pluss andre viktige dokumenter. Digitrolls nye samarbeid med bildebank-ekspertene i Screentek hjelper deg med å få kontroll.
    Les mer
  • Nå får du døgnåpen kundeservice med Digitroll Chatbot

    nov 11, 2019
    Visste du at Digitroll hjelper deg med å få en chatbot i din B2B og B2C-nettbutikk? Nå vet du det, og da kan du også lese litt mer om hvordan Digitroll-kunde Princess bruker chatboten PIA som kundebehandler på nett.
    Les mer
  • Slik unngår du at Black Friday ikke går i svart

    nov 08, 2019
    Black Friday... Gleder du deg? Eller gruer du deg? Vår prosjektleder Anja Øren Wanvik gir deg gode tips om hvordan du skal få en best mulig handelsdag - i din B2B- eller B2C-nettbutikk, eller i fysisk butikk.
    Les mer
  • Omsetningen skjøt i været da nettbutikken kom på plass

    nov 06, 2019
    20 på 20: Omsetningen til Suser i Sivet skjøt voldsomt i været da de fikk en nettbutikk fra Digitroll. Suser i Sivet har fått til en perfekt omnikal-satsing mellom fysisk butikk og nettbutikk.
    Les mer
  • Digitroll-kunde Princess økte omsetningen med 40 prosent i oktober

    nov 05, 2019
    Noen som sa at det går dårlig i hele retailbransjen? Princess-gruppen opplever en markant vekst i oktober på 40 prosent ​i sin B2C-nettbutikk, og tosifret vekst jevnt over i de fysiske butikkene.
    Les mer
  • Digitroll-kunde redder 4000 tonn mat årlig

    nov 05, 2019
    Alltid motiverende å lese om Digitroll-nettbutikker som gjør det bra. Holdbart er gode på nett og i fysisk butikk med å selge mat som nesten er utgått på dato. I dag fikk de et stort oppslag i DN.
    Les mer
  • Slik øker du salget med godt innhold

    nov 04, 2019
    Synes du det er vanskelig å få laget godt innhold til din nettside eller nettbutikk? Digitrolls søsterselskap, Cox, leverer godt redaksjonelt innhold til nettsider og nettbutikker.
    Les mer
  • Disse kundene er mest opptatt av å handle bærekraftig

    okt 29, 2019
    Kvinner er langt mer opptatt av å handle etisk, miljøvennlig og bærekraftig på nett. Halvparten av alle menn bryr seg ikke, viser en undersøkelse fra Respons Analyse. Se hvem som bryr seg mest - og hvilken alder de er i.
    Les mer
  • 20 på 20 - her får du alle artiklene

    okt 25, 2019
    20 på 20 - sammendrag: Fått med deg alle sakene i vår bursdagspresang til deg de siste 20 dagene? Her får du alle fagsakene samlet på ett sted. Videoer, podkaster og intervjuer med fagfolk og kunder:) Håper du blir litt klokere på netthandel og nettside-løsninger.
    Les mer
  • Slik fikk Princess-kjeden suksess med sin omnikanal-satsing

    okt 24, 2019
    20 på 20: Blogg: Hvorfor lykkes Princess-kjeden med både fysiske butikker og nettbutikker, samtidig som urovekkende mange retailbutikker sliter med å få sin omnikanal til å fungere? I denne bloggen får du fasiten fra Digitrolls ekspert.
    Les mer
  • NOR PR gir deg en stemme

    okt 23, 2019
    20 på 20: Digitrolls søsterselskap, NOR PR, hjelper deg til å bli sett, hørt og forstått. PR-byrået hjelper deg til å nå igjennom all kommunikasjonsstøyen rundt oss.
    Les mer
  • En del av Nordens største kommunikasjonshus

    okt 22, 2019
    20 på 20: – Vi er glad for at Digitroll er en viktig del i et av Nordens største kommunikasjonshus. Det gagner både små og store kunder til webselskapet, sier konsernsjef i Media Bergen, Ove Grønnevik.
    Les mer
  • Webinarer som du lærer noe av

    okt 21, 2019
    20 på 20: Digitroll ønsker at du som driver nett,- og fysisk butikk, skal bli så god som mulig. Derfor holder vi jevnlig webinarer. Nå er tiden inne for å melde seg på et webinar du ikke bør gå glipp av.
    Les mer
  • Et skilt-partnerskap

    okt 18, 2019
    20 på 20: Flere av Digitrolls kunder har vært med i mange år. Få med deg denne spesielle bedriften; Lator skiltfabrikk. De har en nisjenettbutikk du kanskje ikke visste eksisterte...
    Les mer
  • Fire regler du må huske på om du vil ha nettbutikk-suksess

    okt 17, 2019
    20 på 20: Har du husket de fire, viktige punktene som skiller en god nettbutikk fra den dårlige? Digitrolls netthandels-ekspert Patrick Dahl hjelper deg med fasiten.
    Les mer
  • Skreddersydde nettside til arkitektene

    okt 16, 2019
    20 på 20: I jubileumsåret 2019 har Digitroll markert seg kraftig som en nettside-leverandør til kjente, norske bedrifter. Blant annet et arkitektkontor som er opptatt av rene linjer og god design, har valgt Digitroll.
    Les mer
  • Full tank med Oktan og Digitroll

    okt 15, 2019
    20 på 20: Visste du at ehandelsspesialisten Digitroll er en del av et stort kompetansemiljø i Media Bergen-konsernet? Digitroll henter inn ressurser fra sine søsterselskaper - slik at din nettbutikk eller nettside blir enda bedre.
    Les mer
  • Spesialbakte en B2B-nettbutikk til Baker Brun

    okt 14, 2019
    20 på 20: Da Baker Bruns konsernsjef Ove Bruntveit var på jakt etter en spesialtilpasset B2B-nettbutikk, tok han kontakt med Digitroll - og de kunne levere en løsning ingen andre kunne matche.
    Les mer
  • Trenger du egentlig flygende droner og roboter på nettlageret ditt?

    okt 11, 2019
    20 på 20: Det er lenge siden lagerautomat var forbeholdt de største aktørene. Digitrolls samarbeidspartner Lager & Industrisystemer hjelper deg med fornuftig logistikk på lageret. Mest sannsynlig trenger du ikke flygende droner og roboter.
    Les mer
  • Slik blir dine ansatte gode ambassadører i sosiale medier

    okt 10, 2019
    20 på 20: Har du lyst til at dine ansatte skal være gode ambassadører for bedriften din i sosiale medier? Sosiale medier-ekspert, Eirik Berge har fasiten til deg.
    Les mer