Du er her:

En webpartner for Norges største og minste merkevarer

sep 25, 2019

Patrick Dahl, daglig leder i Digitroll

Daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl. (Foto: Ståle Melhus, Fanaposten)

– Vi er ydmyk og litt stolt over at vi i 20 år har levert webprodukter til hardtarbeidende nettbutikk-  og nettside-eiere. Vi hjelper noen av Norges største merkevarer som Princess og Bygger`n, fylkeskommuner og mindre nettbutikker med å få gode og lønnsomme opplevelser på nett, sier daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl.

Av: Arvid Steen

– I dag er jeg stolt og glad: Vår kunde Suser i Sivet ble kåret til Årets Butikk i regi av handelsorganisasjonen Virke. Vi har levert nettbutikken til Suser i Sivet, og i løpet av årene har de jobbet knallhardt for å bli best på nett og i fysisk butikk. De har prestert så utrolig bra, og det er vel unt at de nå får heder og ære av Norges handelsorganisasjon, sier daglig leder Patrick Dahl.

Les mer om kåringen til Virke

Han legger til, med like stor entusiasme:

– I jubileumsåret innførte vi en verdi og kjøreregel i Digitroll:

Digitroll leverer webløsninger med entusiasme og faglig dyktighet i alle ledd". Den verdien skal opp på veggen med store bokstaver. For dette er "The Digitroll-way", som vi er stolt av, sier daglig leder Patrick Dahl.

Tid for nett i en fart
De fleste jubileum kommer fort og overraskende. Plutselig var det Digitrolls tur. Mye har forandret seg siden selskapet plugget seg på nett og sa hallo til verden i 1999.

 – Tiden går når man har det gøy, og får jobbe med spennende B2B,-  og B2C-kunder over hele landet. I høst har vi flere, spennende bursdagsfeiringer som våre kunder vil nyte godt av, sier Patrick Dahl.

 Les også: Digitroll gir deg web-ekspertene i alle aldre

 Jubileums-kontrakt med milliard-konsern
Men den første "bursdagspresangen" fikk Digitroll i august.

 I oktober fyller Digitroll 20 år. Da passet det fint med en jubileumsavtale med milliardkonsernet E.A. Smith. Digitroll skal lage fem stykk webløsninger basert på publiseringsløsningen Umbraco. Bygger`n blir fornyet, men også selskapet Hiba Hus og Smith Stål. Samtidig skal Digitroll lage intranettsider for Bygger`n og Hiba Hus. Digitrolls søsterselskap, Oktan, skal lage designet.

Les også: Vi styrker laget med en ny, dyktig prosjektleder

– Det er alltid hyggelig at trøndere og bergensere kan samarbeide, smiler daglig leder i Patrick Dahl. Ved siden av ham står digital,- og markedsføringssjef Tore ​Røsvoll (bildet) fra milliardkonsernet E.A Smith som blant eier Bygger`n. Selskapet har hovedkontor utenfor Trondheim.

 Tore Rosvoll
– Vi gleder oss til å komme i gang med samarbeidet. Dette tror jeg blir veldig bra for oss i Bygger`n som skal satse tungt på nettet i tiden framover. Det blir vår største satsing på nettet på lenge, sier han.

Alltid noe nytt
Patrick Dahl og hans kolleger har alle lang fartstid i bransjen. Men noen grunn til å hvile ved siden av jubileumskaken og lene seg på gamle kunder, er det ikke, forteller Dahl.

 – Det er hele tiden noe nytt å lære. Selv etter 20 år i bransjen. Og det er jo grådig gøy, ikke sant? Det er hele tiden noe nytt å sette seg inn i, og ikke minst nye kunder vi skal hjelpe. Jeg er veldig heldig som treffer utrolig mange hyggelige kunder gjennom jobben min. Det er en god følelse å hjelpe dem med webløsninger, slik at de tjener penger på det de lever og ånder for, sier Patrick Dahl.

Les også: Gode råd til deg som vil tjene mer penger på nettbutikk

Fra Bergen med kunder over hele landet
Digitrolls 11 ansatte holder hus i et kontorlokale på Fantoft i Bergen. Staben består av av utviklere, en supportavdeling, en markeds- og informasjonsavdeling og daglig leder Patrick Dahl. Sistnevnte har vært primus motor i bedriften siden selskapet så dagens lys i 1999.

 Digitrolls kunder kommer fra hele landet, og i alle markedet fra sportskjeder, klesbutikker, til arkitekter, fylkeskommunale aktører og flere av de mest kjente merkevarene i hele Norge .

 Kontakt Digitroll for å høre mer om nettsider og nettbutikker

 – For en reise det har vært så langt. Digitroll har vært med siden internett ble allment kjent i starten av 2000-tallet. Først i 2007 da Steve Jobs og Apple lanserte den første smarttelefonen begynte man å snakke om netthandel for alvor. Fra 2007 skjøt utviklingen voldsom fart, og vi i Digitroll har utviklet oss i takt med våre nettbutikk - og nettside-kunder, sier Dahl.

Nettbutikker og nettsider
Opprinnelig var Digitroll et techno- selskap som utviklet publiserings- og ehandelsprogramvare fra bunn, men i de siste 4 årene har vi gått over til å markedsføre og levere åpen kildekode- nettløsninger.

Se også denne filmen om hva Digitroll er eksperter på:

 
 – Nettbutikker blir bare mer og mer viktig for folk flest. Samtidig viser statistikk fra vår samarbeidspartner, Respons Analyse, at de siste årene har norske nettbutikker for alvor tatt kampen opp mot store, internasjonale giganter. Det spennende med nettbutikker er at de ikke konkurrer lokalt, men mot andre nettbutikker over hele verden som selger det samme. Derfor er det ekstra utfordrende og gøy å hjelpe våre norske kunder å få til nettbutikker og nettsider som er effektive, kundevennlige og lønnsomme. Det er derfor vi i Digitroll kommer på jobb hver dag, og vi blir like glad hver gang når våre kunder lykkes på nett, sier Dahl.

 Men han legger raskt til:

 – Samtidig ser vi at det er tøft å tjene penger med kun nettbutikk. Nesten samtlige av våre kunder har en omnikanal-satsing. Det vil si at de også har en fysisk butikk. Da kan begge butikker fungere som innkaster for hverandre. Det er en fasit og en strategi som har større sjanser for å lykkes enn kun en nettbutikk, sier Dahl.

Fire ting du må huske for å få nettbutikk-suksess

Satser annerledes enn konkurrentene
Hovedvekten av Digitrolls ansatte er utviklere. Dyktige fagfolk som kan lage nettsider og nettbutikker som er blant de beste i Norge. 

 – Jeg er stolt over hva vi ukentlige får levert av nettsider og nettbutikker. I tillegg utvikler vi også plug-ins og nyheter til våre kunder som gjør at deres webprodukter utvikler seg og blir bedre underveis. Samtidig satser vi litt annerledes enn våre konkurrenter. Vi er opptatt av å dele kunnskap og hjelpe våre kunder. Derfor opprettet vi et samarbeid med BI i vår. Der fikk vi tilgang til de beste studentene som er med i vårt ekspertråd som skal hjelpe våre kunder.  Våre kunder får tilgang til deres tanker om netthandel, slik unge mennesker tenker. Vi er eneste selskap i vår bransje som tenker slik, og vi har fått nasjonal oppmerksomhet i media for denne tankegangen, sier Dahl.

arvid på tv2
Digitrolls Arvid Steen fikk flere minutter på TV2 sommeren 2019 ​for å fortelle om Digitrolls og Respons Analyses siste netthandelundersøkelse. TV2-debuten var ​et av 20 medieoppslag Digitroll fikk i første halvår av 2019.

Oppdaget av media

I jubileumsåret 2019 ble også Digitroll oppdaget av media for alvor. Digitroll har som mål å sende ut nyhetstips til media og fagpresse èn gang i måneden. Noen ganger oftere. Resultatet er blitt 20 oppslag i Norges største ehandels-nettsted: ehandel.com, samt intervjuer med NRK, oppslag i Nettavisen, Fanaposten, Retailmagasinet og TV2 for å nevne noen.

Les en av de største sakene her

– Det er positivt med oppmerksomhet for Digitrolls del. Det bygger kjennskap om oss. Samtidig er det viktig for oss å dele den kunnskapen vi har. Det er noe av det viktigste vi gjør, og en bevisst satsing hos oss.

Han legger til:

– I 2019 inngikk vi også et samarbeid med Respons Analyse som utarbeider netthandelsundersøkelser for oss. Fra de undersøkelsene henter vi mange gode nyheter - som vi deler i alle våre kanaler, sier Dahl.

Les mer her om Digitroll i Nettavisen

Screenshot 2019-09-19 at 10.30.28

 

Ble en del av Media Bergen
For to år siden ble Digitroll en del av Media Bergen-konsernet med 240 ansatte. Dermed ble selskapet en del av en familie som har designere, reklamebyrå, PR-hjelp med mer. Leder av Media Bergen, Ove Grønnevik, mener at Digitroll styrker fellesskapet.

 – Vi kjøpte oss inn i Digitroll i 2017 fordi vi ser at selskapet har ambisjoner om å bli enda større i et marked hvor de er blant de dyktigste i landet. Selskapet drives sunt, har en solid økonomi og kan bidra våre andre selskaper i konsernet med en kompetanse som er unik. Samtidig kan Digitrolls kunder få hjelp av andre selskaper i familien. Digitroll har 20 års erfaring innen netthandel og nettbutikk. Det er det få andre i bransjen som kan vise til. Vi er glad for at vi har Digitroll med oss i konsernet,  sier Grønnevik.

 Digitroll-sjefen er også optimist for fremtiden.

 – Også vi i Digitroll konkurrerer med flinke selskaper fra utlandet. Men så lenge våre kunder sier at: "Digitroll kan hevde seg mot de beste fra utlandet - og vel så det", da kan vi sammen med våre kunder bidra til at norsk netthandel også i årene framover får et boost. Ingenting er gøyere enn det, smiler Digitroll-sjefen.

Og helt til slutt: Vi i Digitroll skal ha det litt moro på jobb også. Kan vi kombinere det å dele informasjon, gjerne med et glimt i øyet, så trives vi. Filmen under viser vår kundeansvarlig Arnstein som kommer hjem fra ferie. Arnstein og scooteren går igjen i flere, korte informasjonsfilmer fra Digitroll

Ta gjerne kontakt med Arnstein om du ønsker å bli bedre kjent med oss. Han er en hyggelig og kunnskapsrik fyr som garantert hjelper deg med å få en god nettbutikk - eller en nydelig nettside.

Siste nyheter