Du er her:

Amazon til Norge med fysisk butikk?

okt 01, 2019

– Det faktum at Amazon, verdens mest dominerende nettbedrift, har begynt å etablere fysiske butikker, er i seg selv en pekepinn på hvilken retning markedet beveger seg i, sier netthandel-ekspert Patrick Müller i DIBS siste rapport.

Vil du vite mer om trendene og tendensene som kommer til å påvirke og forme nordisk netthandel, så er USA et interessant sted å starte.

Kontakt Digitroll for å høre mer om hvordan vi kan hjelpe deg med ​nettsider og ny nettbutikk som fenger ditt publikum

 – Vi har tidligere sett at ny utvikling og teknologi kommer til Skandinavia et par år senere. Hvis denne dynamikken fortsetter, går vi så absolutt interessante tider i møte. En av de virkelig markante tendensene på det nordamerikanske markedet gjelder samspillet mellom digitale og fysiske butikker. Tidligere var bedriftene enten digitale eller fysiske.

 – Så begynte fysiske butikker å legge om til omnikanal, altså å både tilby netthandel og den fysiske butikken – ofte slik at du kjøpte på nettet, men hentet varen i butikken, sier Müller.

Last ​ned rapporten fra DIBS her 

Fysisk butikk blir innkaster og ambassadører
I DIBS siste E-handelsrapport skriver forteller Patrick Müller at nettbutikkene begynner å eksperimentere med de mulighetene fysiske butikker gir til å skape en merkevareopplevelse som kundene kan ta med seg hjem.

Screenshot 2019-09-23 at 10.32.21– La oss ta Marine Layer som eksempel. Marine Layer holder til i San Francisco, og er kjent for å designe det de selv omtaler som veldig myke klær. Marine Layer er i utgangspunktet en digital bedrift, men begynte for kort tid siden å etablere fysiske butikker i noen av de største byene rundt omkring i USA. Dette er ikke klassiske butikker slik vi er vant med. Du kan naturligvis gå inn som en vanlig kunde for å kjøpe klær, men salg er ikke bedriftens eneste formål. Butikkene fungerer som fysiske ambassadører for varemerket Marine Layer.

 – De er derfor innredet i en bestemt retrostil som gjør at du opplever varemerket med en gang du går inn i butikken, sier Müller.

Amazon-butikker i Norge?
Det faktum at Amazon, verdens mest dominerende nettbedrift, har begynt å etablere fysiske butikker, er i seg selv en pekepinn på hvilken retning markedet beveger seg i, forteller Müller.

For å kunne drive denne typen omnikanal-virksomhet kreves det imidlertid et stort budsjett. Fysiske butikker er ikke akkurat billige å starte opp, og både plassering og interiør må være riktig for å gjøre inntrykk på den ønskede målgruppen.

 – Like fullt er det ingen tvil om at denne strategien vil gjøre inntog også i noen av de største byene i Nord-Europa. Og når den gjør det, er vi spente på å se hvordan virksomhetene vil gjennomføre det og hvordan kundene vil reagere, sier Müller.

Omnikanal er veien å gå
Digitrolls daglige leder, Patrick Dahl, er ikke overrasket over konklusjonene i DIBS nye rapport. Respons Analyse utarbeidet en tilsvarende rapport for Digitroll før sommeren. Men Dahl er enig med Müller at en kombinasjon med fysisk butikk og nettbutikk vil bli enda mer vanlig i tiden framover.

– Nesten 90 prosent av Digitrolls kunder har en omnikanalsatsing med nettbutikk og fysisk butikk. Disse butikkene tjener penger fordi de har to "bein" som hjelper hverandre. Se bare på Digitroll-kunde Princess som skjønte dette for flere år siden. De har lykkes. Det er langt vanskeligere å ha kun en nettbutikk uten hjelp fra en fysisk butikk. Jeg tror også at flere utenlandske nettaktører vil prøve å spise av det fysiske markedet i Norge i tiden som kommer. Bransjen går en spennende tid i møte sier Dahl.

Kontakt Digitrolls daglige leder for en hyggelig webprat

Ps! Digitroll fyller 20 år i høst. Artikkelen du har lest er en del av et konsept vi har kalt "20 på 20".
Vår gave til våre lesere, følgere og kunder er 20 fagsaker om netthandel, nettbutikk og nettsider. Og ikke minst; webløsninger. Vi har intervjuet fagpersoner, eksperter, kunder og egne ansatte i Digitroll. Hver ukedag i 20 dager skal vi komme med en ny fagartikkel, som vi tror skal gi deg økt kunnskap. Vi håper du setter pris på presangen fra oss:)

Les alle jubileumssakene 20 på 20 her

Har du et bursdagsønske? Hva har du lyst å lese mer om? Kontakt arvid@digitroll.no - så kan det hende at ditt ønske blir oppfylt i Digitrolls kanaler:)

20 på 20 logo

Siste nyheter

  • Et skilt-partnerskap

    okt 18, 2019
    20 på 20: Flere av Digitrolls kunder har vært med i mange år. Få med deg denne spesielle bedriften; Lator skiltfabrikk. De har en nisjenettbutikk du kanskje ikke visste eksisterte...
    Les mer
  • Fire regler du må huske på om du vil ha nettbutikk-suksess

    okt 17, 2019
    20 på 20: Har du husket de fire, viktige punktene som skiller en god nettbutikk fra den dårlige? Digitrolls netthandels-ekspert Patrick Dahl hjelper deg med fasiten.
    Les mer
  • Skreddersydde nettside til arkitektene

    okt 16, 2019
    20 på 20: I jubileumsåret 2019 har Digitroll markert seg kraftig som en nettside-leverandør til kjente, norske bedrifter. Blant annet et arkitektkontor som er opptatt av rene linjer og god design, har valgt Digitroll.
    Les mer
  • Full tank med Oktan og Digitroll

    okt 15, 2019
    20 på 20: Visste du at ehandelsspesialisten Digitroll er en del av et stort kompetansemiljø i Media Bergen-konsernet? Digitroll henter inn ressurser fra sine søsterselskaper - slik at din nettbutikk eller nettside blir enda bedre.
    Les mer
  • Spesialbakte en B2B-nettbutikk til Baker Brun

    okt 14, 2019
    20 på 20: Da Baker Bruns konsernsjef Rune Bruntveit var på jakt etter en spesialtilpasset B2B-nettbutikk, tok han kontakt med Digitroll - og de kunne levere en løsning ingen andre kunne matche.
    Les mer
  • Trenger du egentlig flygende droner og roboter på nettlageret ditt?

    okt 11, 2019
    20 på 20: Det er lenge siden lagerautomat var forbeholdt de største aktørene. Digitrolls samarbeidspartner Lager & Industrisystemer hjelper deg med fornuftig logistikk på lageret. Mest sannsynlig trenger du ikke flygende droner og roboter.
    Les mer
  • Slik blir dine ansatte gode ambassadører i sosiale medier

    okt 10, 2019
    20 på 20: Har du lyst til at dine ansatte skal være gode ambassadører for bedriften din i sosiale medier? Sosiale medier-ekspert, Eirik Berge har fasiten til deg.
    Les mer
  • Satser på å varme nordmenn med nettbutikk

    okt 09, 2019
    20 på 20: Kan leverandører ha nettbutikk? Hva vil utsalgsstedene si? – Alt har sin sjarm, men alt må også gjøres i riktig rekkefølge, forteller Safa-direktør Gunnar Johannes Bruvik.
    Les mer
  • Slik får du flere kunder via god statistikk

    okt 08, 2019
    20 på 20: Respons Analyse hjelper din bedrift med gode markedsundersøkelser, slik at du kan bruke statistikk til å få flere kunder og kjenne ditt marked bedre. – Rett bruk av statistikk er gull verdt, sier Idar Eidset.
    Les mer
  • Omsetningen skjøt i været da nettbutikken kom på plass

    okt 07, 2019
    20 på 20: Omsetningen til Suser i Sivet skjøt voldsomt i været da de fikk en nettbutikk fra Digitroll. Suser i Sivet har fått til en perfekt omnikal-satsing mellom fysisk butikk og nettbutikk.
    Les mer
  • Gir kundene det de vil ha

    okt 07, 2019
    Klesbutikken Suser i Sivet er blitt en suksess innen netthandel i Norge. Oppskriften er beinhard å følge, men fascinerende og lærerik å lese om. Digitroll-kunden ble i høst også kåret til Årets Butikk.
    Les mer
  • Slik blir din bedrift god på Instagram

    okt 04, 2019
    20 på 20: Podkast. Lyst å tiltrekke deg flere kunder via Instagram? Men hvordan blir du god på dette? Få med deg podkasten Digitroll Snakk. Silje Unnvik (21) hjelper deg og din bedrift til å bli god på Instagram.
    Les mer
  • Digitracker gjør din nettbutikk bedre

    okt 03, 2019
    20 på 20: Digitroll har utviklet verktøyet Digitracker, som ved hjelp av avansert analyse og overvåking hjelper deg til å øke salget i nettbutikken din.
    Les mer
  • Verdens største pumpeleverandør valgte Digitroll

    okt 02, 2019
    20 på 20: Da en av verdens største leverandører av maritime pumper trengte nye nettsider, ringte de til Digitroll. – Vi er veldig godt fornøyd, sier Framo-sjef, Geir Helgesen.
    Les mer
  • Amazon til Norge med fysisk butikk?

    okt 01, 2019
    20 på 20: Når vil vi se den første, fysiske butikken til Amazon i Norge? Netthandel-ekspert, Patrick Müller fra DIBS tror mange store internasjonale merkevarer snuser på tanken om å dukke fysisk opp i Skandinavia.
    Les mer
  • Nå får du Svosj raskere enn svisj

    sep 30, 2019
    20 på 20: Hørt om Svosj? Det har kommet en ny fraktløsning på markedet som dine kunder kan abonnere på. Våre utviklere kan hjelpe deg med å få Svosj på dagen. Kan Svosj ta opp kampen mot tradisjonelle logistikk-løsninger?
    Les mer
  • 20 gaver fra Digitroll på 20 dager

    sep 30, 2019
    20 på 20: Digitroll kjører i gang en 20-dagers bursdagsfeiring, hvor vi gir deg en gave, hver ukedag. Digitroll er 20 år - og presangene får du servert i form av faglige artikler fra oss.
    Les mer
  • En webpartner for Norges største og minste merkevarer

    sep 25, 2019
    Digitroll fyller 20 år i høst. Få med deg litt av historien til selskapet, samt fasiten på hvordan webselskapet fra Bergen har overlevd de fleste trender og nedturer i .com-markedet.
    Les mer
  • Digitroll på utdanningsmesse

    sep 25, 2019
    Digitroll var til stede på utdanningsmessen Echo Karriere i Bergen denne uken. Få med deg hvorfor dette var viktig for Digitroll - og våre kunder.
    Les mer
  • Spikret ny nettside-kontrakt med Bygger`n

    sep 25, 2019
    Digitroll har sikret seg en omfattende nettsideleveranse til milliardskonsernet E.A Smith som blant annet eier Bygger`n og Hiba-hus. Digitrolls søsterselskap Oktan leverer webdesignet.
    Les mer