Du er her:

Fire regler du må huske på om du vil ha nettbutikk-suksess

okt 17, 2019

Fasiten på god nettbutikk_ehandel_patrick dahl_B2B_B2C_DigitrollHar du husket de fire, viktige punktene som skiller en god nettbutikk fra den dårlige? Digitrolls netthandels-ekspert Patrick Dahl hjelper deg med å få flere kunder, bedre service og en effektiv og godt likt nettbutikk.
 

Av: Arvid Steen

Digitroll har levert webløsninger for flere hundre bedrifter siden oppstarten i 1999. De siste årene har daglig leder, og netthandelekspert i Digitroll, Patrick Dahl erfart at det er fire punkter du MÅ ha i orden på din nettbutikk. Det meste handler om det arbeidet du selv må legge ned i din nettsatsing.

Les flere blogginnlegg fra Digitroll her

Han har kalt punktene: «Fire regler som gjør deg bedre enn konkurrentene».

Ikke tid til å lese ​hele artikkelen? Få med deg hovedpunktene på to minutter i denne videoen:



– Det er ikke snakk om hemmelige formularer, men arbeidsoppgaver som må skrives med store bokstaver og bør henge på alle veggene på kontoret. Vi i Digitroll har sett at det ikke nødvendigvis er de største med flest ressurser som er best, men ofte de mindre butikkene som er tett på kunden og som tar kundeservice på alvor – i alle kanaler, sier Patrick Dahl.

Kontakt Digitroll for en hyggelig Netthandel/nettside-prat

Ifølge Virke utgjorde handel i utenlandske nettbutikker 9,5% av all detaljhandel i 2017. Vi tror ikke det skyldes pris alene. Det er når du ser på forskjellen på en varepresentasjon på for eksempel Amazon og en vanlig norsk nettbutikk du ser at mange ikke tar kundene på alvor. Mange tar for lett på det. Amazon gir deg som kunde langt bedre vareinformasjon enn de fleste norske nettbutikker. Vi mener derfor at for dårlig vareinformasjon koster norske nettbutikker milliarder i tapte inntekter hvert år.

La oss ta for oss de fire viktige punktene som skiller de beste ut fra de nest beste og dårlige:

  1. Nettbutikkløsning: Hvor lett er det å kjøpe fra deg?
  2. Finner kundene deg? Hvor nær er du?
  3. Hvor tiltrekkende er du til kundene dine?
  4. Gleder du kundene dine?

Amazon er snart en større «søkemotor» i USA enn Google. Hvorfor det? Fordi kundene finner alt de trenger der. Hver vare har minst 6 bilder, video og 1 meter med vareinformasjon. Amazon har skjønt noe mange norske nettbutikker glemmer: De har ikke godt nok innhold. Hadde det bare vært pris som betydde noe så kunne Amazon spart seg enorme utgifter på innholdsarbeid.

1) Nettbutikkløsning: Hvor lett er det å kjøpe fra deg?

Er det ikke det, da? Nettbutikken er jo der? Her faller mange i fellen at de undervurderer kunden.

  • Velg en god nettbutikkløsning. Ikke gå for det billigste. Sørg for at det er en løsning som kan integrere varedataene/lageret ditt med din fysiske butikk, dersom du har begge typer butikker.
  • Nettbutikken din bør være oppdatert med nye funksjoner og muligheter til enhver tid. Bruk en leverandør som ønsker å selge deg nye ting.
  • Deretter bør siden din være lagt opp slik at det er enkelt å navigere.
  • Nærmere 70 prosent av alle nettbutikk-kunder forlater handleprosessen med fulle handlekurver. Det blir for komplisert å betale, eller man føler seg usikker. Noen ganger er ikke pris inkludert frakt oppgitt før i siste ledd. Unngå dette. Gjør det enkelt og trygt å betale. Ha flere betalingsalternativer og reduser antall klikk til kunden skal betale.
  • Sørg for å profilere Visa, Klarna, Vipps og andre betalingsalternativ. Det skaper trygghet.
  • Vurdèr om du skal ha chat for å løfte salgsopplevelsen
  • Flere og flere netthandler fra mobilen. Sørg for at siden din er mobilvennlig og enkel å navigere i.
  • Og til slutt: Gjør det mulig å shoppe som gjest, uten å registrering. Den løsningen er gull verdt

2) Hvor nær kundene er du?

Søkemotoren Google er det viktig å holde seg inne med. Det gjelder selvsagt «teknisk» men først og fremst er det innhold Google liker. Nettbutikken din må teknisk analyseres og trimmes jevnlig på samme måte som serviceintervaller på en bil. Google er nemlig i endring hele tiden. Vi kan finne korrelasjon mellom Google oppdateringer av sin algoritme og synlighet. Når du sist oppgraderte til ny nettbutikk – hvor godt gjorde du migrering?

  • Bruk et byrå for å hjelpe deg med søkeordannonsering.
  • Vær synlig i sosiale medier. Legg ned tid, penger og innsats. Vurdèr om du skal få hjelp av et byrå som lever av å gjøre bedrifter synlige, og kan være en god sparringpartner for deg
  • Bruk tid og penger på å være best mulig søkemotoroptimalisert

Innhold er aldri langt unna for en med en mobiltelefon i hånden. Superbrukerne av internett søker og konsumerer innhold i et stort tempo. Hvis hun ikke finner godt nok produktinnhold i din nettbutikk er en annen ikke lenger enn ett klikk unna, og det trenger ikke være en lokal konkurrent, det kan like gjerne være Amazon eller Boozt.com.

 3) Liker kundene dine hva de ser? Er du tiltrekkende? 

Amazon er snart en større «søkemotor» i USA enn Google. Hvorfor det? Fordi kundene finner alt de trenger der. Hver vare har minst 6 bilder, video og 1 meter med vareinformasjon. Amazon har skjønt noe mange norske nettbutikker glemmer: De har ikke godt nok innhold. Hadde det bare vært pris som betydde noe så kunne Amazon spart seg enorme utgifter på innholdsarbeid.

  • Husk gode produktbeskrivelser av varene dine. Gjør skoene «levende» om du selger sko. Vis dem på mennesker. Er skoene gode pågrus, asfalt eller gress? Hva er de laget av? Hvilke farger finnes. Kan du vise en video av skoene? 360 video?
  • Undersøkelser viser at du minimum bør ha seks bilder av hvert produkt.
  • Ta med brukeranmeldelser på siden din. La potensielle kunder se at «det er fotspor i snøen»; at andre har handlet hos deg før og er fornøyd. Lenke til produkttester
  • Ha et levende og godt språk. Ikke la kjedelig produkt-språk dominere
  • Ta i bruk et verktøy for personifisering. La kunstig intelligens berike kundens handleopplevelse ved at den foreslår tilbehør, alternative produkter, mest populære varer innenfor kategorien. Vær kremmer. Amazon er kremmer.
  • Vis relevante produkter for kryssalg. Joggesko og joggesokker for eksempel. La det være enkelt å kjøpe pakker med relevante varer i ett steg.
Kontakt Digitroll for en hyggelig Netthandel/nettside-prat

Innhold er aldri langt unna for en med en mobiltelefon i hånden. Superbrukerne av internett søker og konsumerer innhold i et stort tempo. Hvis hun ikke finner godt nok produktinnhold i din nettbutikk er en annen ikke lenger enn ett klikk unna. Vi har belyst dette i flere blogginnlegg tidligere.

Les også disse innleggene:
Ikke bli parkert på nett av generasjon millennium. 

Null innhold – null salg.

4) Gleder du kundene dine?
På siste punkt svikter mange. Dessverre, for det sier seg selv at logistikk og service er viktig når du driver en nettbutikk.

Denne Digitroll-kunden har skjønt hva som skal til

Frakt:

  • La det komme tydelig fram i kjøpsprosessen hvilke fraktalternativer du har – og ikke minst hvor mye det koster
  • Dess raskere frakt, dess mer gleder du. Vær nøye med hvilke fraktavtaler du inngår
  • Fri frakt vil glede og overraske dine kunder
  • Merk tydelig hvordan og hvor man kan returnere varen, og om det koster noe.
  • Dersom du har en fysisk butikk i tillegg: La det være et alternativ å hente varen i din butikk. «Klikk og hent»
  • Hold kunden orientert om status gjennom leveransen
  • Gjør det enkelt å bytte eller returnere varer –  om det så er i din fysiske butikk, eller ved å returnere varen i posten

Hva med den gode gamle kundeservicen?

  • Du bør aktivt håndtere kundeservice i alle kanaler. Chat, Facebook, epost og telefon.
  • Ha telefonnummeret ditt tilgjengelig synlig i utsjekk og på kundeservicesider
  • Vis at du har en kundeklageavdeling – og at du håndterer klagene
  • Enkel metode for retur, enten per post eller returnere i fysisk butikkutsalg. Se på retur i butikk som en mulighet å selge opp til kunden. En god opplevelse i butikken bygger merkevare og større sannsynlighet for igjenkjøp i denne butikken
  • Ha en god og rask løsning for tilbakebetaling av penger til kunder som returnerer varer.

    Kontakt Digitroll for en hyggelig Netthandel/nettside-prat

Fasiten er presentert. Selvsagt er det ikke så lett som å bare følge de fire punktene slavisk for å få suksess. Men: Følger du de fire punktene fra oss i Digitroll, så tror jeg du er kommet langt på vei til å bli blant de beste – og kanskje den beste i netthandelklassen.

Men det betyr hardt arbeid og en dedikasjon til det du holder på med, konkluderer daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl.

Trenger du enda mer faglige innspill til å forstå dine kunder? Få med deg denne videoen også. Her får du vite hva som er viktigst for norske nettshoppere. Fakta er hentet fra en undersøkelse gjort av Respons Analyse for Digitroll i år.



Vi ønsker deg lykke til. Dette klarer du. Og trenger du hjelp? Digitroll har 20 års erfaring med å hjelpe norske bedrifter til å bli gode på nett.

20_DT

Ps! Visste du at...

Digitroll fyller 20 år i høst. Artikkelen du har lest er en del av et konsept vi har kalt "20 på 20". Vår gave til våre lesere, følgere og kunder er 20 fagsaker om netthandel, nettbutikk og nettsider. Og ikke minst; webløsninger. 

Vi har intervjuet fagpersoner, eksperter, kunder og egne ansatte i Digitroll. Hver ukedag i 20 dager skal vi komme med en ny fagartikkel, som vi tror skal gi deg økt kunnskap og bedre kjennskap til Digitroll. Vi håper du setter pris på presangen fra oss:)

Les alle jubileumssakene 20 på 20 her

Har du et bursdagsønske? Hva har du lyst å lese mer om? Kontakt arvid@digitroll.no - så kan det hende at ditt ønske blir oppfylt i Digitrolls kanaler:)

Siste nyheter

  • Nå får du døgnåpen kundeservice med Digitroll Chatbot

    nov 11, 2019
    Visste du at Digitroll hjelper deg med å få en chatbot i din B2B og B2C-nettbutikk? Nå vet du det, og da kan du også lese litt mer om hvordan Digitroll-kunde Princess bruker chatboten PIA som kundebehandler på nett.
    Les mer
  • Slik unngår du at Black Friday ikke går i svart

    nov 08, 2019
    Black Friday... Gleder du deg? Eller gruer du deg? Vår prosjektleder Anja Øren Wanvik gir deg gode tips om hvordan du skal få en best mulig handelsdag - i din B2B- eller B2C-nettbutikk, eller i fysisk butikk.
    Les mer
  • Omsetningen skjøt i været da nettbutikken kom på plass

    nov 06, 2019
    20 på 20: Omsetningen til Suser i Sivet skjøt voldsomt i været da de fikk en nettbutikk fra Digitroll. Suser i Sivet har fått til en perfekt omnikal-satsing mellom fysisk butikk og nettbutikk.
    Les mer
  • Digitroll-kunde Princess økte omsetningen med 40 prosent i oktober

    nov 05, 2019
    Noen som sa at det går dårlig i hele retailbransjen? Princess-gruppen opplever en markant vekst i oktober på 40 prosent ​i sin B2C-nettbutikk, og tosifret vekst jevnt over i de fysiske butikkene.
    Les mer
  • Digitroll-kunde redder 4000 tonn mat årlig

    nov 05, 2019
    Alltid motiverende å lese om Digitroll-nettbutikker som gjør det bra. Holdbart er gode på nett og i fysisk butikk med å selge mat som nesten er utgått på dato. I dag fikk de et stort oppslag i DN.
    Les mer
  • Slik øker du salget med godt innhold

    nov 04, 2019
    Synes du det er vanskelig å få laget godt innhold til din nettside eller nettbutikk? Digitrolls søsterselskap, Cox, leverer godt redaksjonelt innhold til nettsider og nettbutikker.
    Les mer
  • Disse kundene er mest opptatt av å handle bærekraftig

    okt 29, 2019
    Kvinner er langt mer opptatt av å handle etisk, miljøvennlig og bærekraftig på nett. Halvparten av alle menn bryr seg ikke, viser en undersøkelse fra Respons Analyse. Se hvem som bryr seg mest - og hvilken alder de er i.
    Les mer
  • 20 på 20 - her får du alle artiklene

    okt 25, 2019
    20 på 20 - sammendrag: Fått med deg alle sakene i vår bursdagspresang til deg de siste 20 dagene? Her får du alle fagsakene samlet på ett sted. Videoer, podkaster og intervjuer med fagfolk og kunder:) Håper du blir litt klokere på netthandel og nettside-løsninger.
    Les mer
  • Slik fikk Princess-kjeden suksess med sin omnikanal-satsing

    okt 24, 2019
    20 på 20: Blogg: Hvorfor lykkes Princess-kjeden med både fysiske butikker og nettbutikker, samtidig som urovekkende mange retailbutikker sliter med å få sin omnikanal til å fungere? I denne bloggen får du fasiten fra Digitrolls ekspert.
    Les mer
  • NOR PR gir deg en stemme

    okt 23, 2019
    20 på 20: Digitrolls søsterselskap, NOR PR, hjelper deg til å bli sett, hørt og forstått. PR-byrået hjelper deg til å nå igjennom all kommunikasjonsstøyen rundt oss.
    Les mer
  • En del av Nordens største kommunikasjonshus

    okt 22, 2019
    20 på 20: – Vi er glad for at Digitroll er en viktig del i et av Nordens største kommunikasjonshus. Det gagner både små og store kunder til webselskapet, sier konsernsjef i Media Bergen, Ove Grønnevik.
    Les mer
  • Webinarer som du lærer noe av

    okt 21, 2019
    20 på 20: Digitroll ønsker at du som driver nett,- og fysisk butikk, skal bli så god som mulig. Derfor holder vi jevnlig webinarer. Nå er tiden inne for å melde seg på et webinar du ikke bør gå glipp av.
    Les mer
  • Et skilt-partnerskap

    okt 18, 2019
    20 på 20: Flere av Digitrolls kunder har vært med i mange år. Få med deg denne spesielle bedriften; Lator skiltfabrikk. De har en nisjenettbutikk du kanskje ikke visste eksisterte...
    Les mer
  • Fire regler du må huske på om du vil ha nettbutikk-suksess

    okt 17, 2019
    20 på 20: Har du husket de fire, viktige punktene som skiller en god nettbutikk fra den dårlige? Digitrolls netthandels-ekspert Patrick Dahl hjelper deg med fasiten.
    Les mer
  • Skreddersydde nettside til arkitektene

    okt 16, 2019
    20 på 20: I jubileumsåret 2019 har Digitroll markert seg kraftig som en nettside-leverandør til kjente, norske bedrifter. Blant annet et arkitektkontor som er opptatt av rene linjer og god design, har valgt Digitroll.
    Les mer
  • Full tank med Oktan og Digitroll

    okt 15, 2019
    20 på 20: Visste du at ehandelsspesialisten Digitroll er en del av et stort kompetansemiljø i Media Bergen-konsernet? Digitroll henter inn ressurser fra sine søsterselskaper - slik at din nettbutikk eller nettside blir enda bedre.
    Les mer
  • Spesialbakte en B2B-nettbutikk til Baker Brun

    okt 14, 2019
    20 på 20: Da Baker Bruns konsernsjef Ove Bruntveit var på jakt etter en spesialtilpasset B2B-nettbutikk, tok han kontakt med Digitroll - og de kunne levere en løsning ingen andre kunne matche.
    Les mer
  • Trenger du egentlig flygende droner og roboter på nettlageret ditt?

    okt 11, 2019
    20 på 20: Det er lenge siden lagerautomat var forbeholdt de største aktørene. Digitrolls samarbeidspartner Lager & Industrisystemer hjelper deg med fornuftig logistikk på lageret. Mest sannsynlig trenger du ikke flygende droner og roboter.
    Les mer
  • Slik blir dine ansatte gode ambassadører i sosiale medier

    okt 10, 2019
    20 på 20: Har du lyst til at dine ansatte skal være gode ambassadører for bedriften din i sosiale medier? Sosiale medier-ekspert, Eirik Berge har fasiten til deg.
    Les mer
  • Satser på å varme nordmenn med nettbutikk

    okt 09, 2019
    20 på 20: Kan leverandører ha nettbutikk? Hva vil utsalgsstedene si? – Alt har sin sjarm, men alt må også gjøres i riktig rekkefølge, forteller Safa-direktør Gunnar Johannes Bruvik.
    Les mer