Du er her:

Digitroll-kunde Princess økte omsetningen med 40 prosent i oktober

nov 05, 2019
Kai Gulbrandsen_Digitroll_lønnsomme nettbutikker_B2C-nettbutikker_webbyrå_nettløsninger_retailbransjen

Noen som sa at det går dårlig i retailbransjen? Princess-gruppen opplever en markant vekst i oktober på 40 prosent ​i sin B2C-nettbutikk, og tosifret vekst jevnt over i de fysiske butikkene. Fasiten vil kanskje overraske deg.

Av: Arvid Steen
arvid@digitroll.no

Prinsessbutikken.no er utviklet og laget av Digitroll. Princess er i dag Digitroll-kunde, og får stadig nye oppgraderinger fra Digitroll til sin nettbutikk.

 – Jeg liker ikke silotenkning. Mange sier at de "får så og så mye inntekter fra netthandel, og tilsvarende inntekter fra fysiske butikk". Har man begge deler, må man slutte å tenke slik. Jeg er opptatt av handel. Det er fullstendig likegyldig for meg fra hvilken kanal våre inntekter kommer fra. Jeg pleier å si at vi er "rå" på omnikanalsatsing.

Kontakt Digitroll for å høre mer om hvordan du får en lønnsom nettbutikk

 – Det betyr nettbutikken vår driver kunder inn i våre fysiske butikker, og omvendt. Dette er en bevisst satsing. Der tror jeg mye av fasiten til vår omsetningsøkning ligger, sier Kai Gulbrandsen, konsernsjef i Princess-gruppen (hovedbildet).

Besøk Princess`nettbutikk

Ingen IT-avdeling
Under et foredrag på et Digitroll-seminar i Oslo nylig, fortalte Princess-sjefen at selskapet ikke har en egen IT-avdeling. Med 157 fysiske butikker fordelt over hele Norge, samt en godt besøkt nettbutikk, overrasket dette tilhørerne. Men for Gulbrandsen var dette ingen "stor sak".

 – Vi har en velfungerende nettbutikk med gode integrasjoner til vårt ERP-system. Vareflyten fungerer sømløst mellom våre kanaler, og det trengs minimalt med oppfølging. Vår nettbutikk-leverandør Digitroll, og deres dyktige samarbeidspartnere, er på mange måter vår IT-avdeling, sammen med meg, som er tett på. Veldig tett på. Jeg sjekker våre resultater og vår nettside mange ganger for dagen. Før sjekket jeg inntektsflyten hver time, men det har jeg gitt meg med, smiler han.

Men han legger til:

 – Vi har ikke hatt behov for egne IT-folk, og vi greier oss veldig bra. Det er selvsagt en bemanningsprioritering vi sparer penger på, samtidig betyr det at jeg som øverste sjef i en stor retail-kjede må være veldig på hugget, sier Gulbrandsen.

Les også: Slik fikk Princess suksess med sin omnikanalsatsing

Går mot markedsstrømmen
Er TV-reklame og flyere i posten, gammeldags og på vei til å bli utdatert? Mange markedsfolk mener dette i ulike fora. Men Princess kan bevise at det å gå "mot strømmen" lønner seg.

Få med deg en kort videoforklaring på hva en omnikanal er - og hva Princess `konsernsjef, Kai Gulbrandsen synes om Digitroll-samarbeidet:

Kontakt Digitroll for å høre mer om hvordan du får en lønnsom nettbutikk

 – Vi er litt old school, i følge mange forståsegpåere. Men så lenge TV-reklame som forteller at vi har sengesett på tilbud, fører til at folk løper til butikkene våre for å handle, samt setter seg ned for på kjøpe på nett - så fortsetter vi med denne suksessoppskriften. TV-reklame virker. Det koster mye, men gir oss inntekter. Vi går i pluss, sier han.

Samtidig er Princess-gruppen aktive med å sende ut flyers i postkassen til folk.

 – Gode, gammeldagse flyers med tilbud i nærmeste Princess-butikk, eller på nett. Fungerer som bare det. Ingen grunn til å slutte med det heller, sier Gulbrandsen.

Først ute med det siste
Samtidig som Princess-gruppen har suksess med tradisjonell markedsføring, er selskapet veldig opptatt med å være først ute med det siste innen gode logistikk-løsninger. 

 Dette har medført til at returen til Princess er på imponerende 0,5 prosent.

 – Igjen; vi er veldig opptatt av at det ikke skal være skille mellom fysisk butikk og nettbutikk. Handler du på nett - hent i butikk. Vil du reklamere på en nettvare - lever den inn i butikken. Du får ny med en gang. Det handler om å legge alt til rette for våre kunder slik at det ikke skal være "noe stress" med å handle på nett. Samtidig er vi veldig opptatt av gode logistikkløsninger for levering hjem. Vi var blant de første selskapene i Norge som tok i bruk logistikk-løsningen Svosj. Mens mange av våre konkurenter sliter med høy retur, har vi knapt noen retur. Den ligger i underkant av 0,5 prosent. Forklaringen er selvsagt at de fysiske butikkene hjelper våre kunder, sier han.

Roboten PIA
For noen måneder siden tok Princess i bruk chatboten PIA, som fungerer som en del av kundeservice på nett.

 – Vi er opptatt av å hjelpe kundene våre når de ønsker. Om noen ønsker hjelp fra Princess midt på natten, så kan PIA i mange tilfeller hjelpe. 

 – Fremdeles er chatboten under opplæring, men etter hvert vil PIA langt på vei fungere og hjelpe våre kunder på lik linje med et menneske. Men ennå er det et stykke igjen. Men vi ønsker å bruke teknologien for det det er verdt, slik at vi kan gi våre kunder bedre service, sier han.

Kontakt Digitroll for å høre mer om hvordan du får en lønnsom nettbutikk

PS! Få med deg foredraget til Kai Gulbrandsen om hvordan Princess får det til å svinge både i nettbutikk og i fysisk butikk. Kai Gulbrandsen kommer til Bergen Næringsråd den 26. november for å snakke om dette. Mer info her.

Siste nyheter

  • Nå får du døgnåpen kundeservice med Digitroll Chatbot

    nov 11, 2019
    Visste du at Digitroll hjelper deg med å få en chatbot i din B2B og B2C-nettbutikk? Nå vet du det, og da kan du også lese litt mer om hvordan Digitroll-kunde Princess bruker chatboten PIA som kundebehandler på nett.
    Les mer
  • Slik unngår du at Black Friday ikke går i svart

    nov 08, 2019
    Black Friday... Gleder du deg? Eller gruer du deg? Vår prosjektleder Anja Øren Wanvik gir deg gode tips om hvordan du skal få en best mulig handelsdag - i din B2B- eller B2C-nettbutikk, eller i fysisk butikk.
    Les mer
  • Omsetningen skjøt i været da nettbutikken kom på plass

    nov 06, 2019
    20 på 20: Omsetningen til Suser i Sivet skjøt voldsomt i været da de fikk en nettbutikk fra Digitroll. Suser i Sivet har fått til en perfekt omnikal-satsing mellom fysisk butikk og nettbutikk.
    Les mer
  • Digitroll-kunde Princess økte omsetningen med 40 prosent i oktober

    nov 05, 2019
    Noen som sa at det går dårlig i hele retailbransjen? Princess-gruppen opplever en markant vekst i oktober på 40 prosent ​i sin B2C-nettbutikk, og tosifret vekst jevnt over i de fysiske butikkene.
    Les mer
  • Digitroll-kunde redder 4000 tonn mat årlig

    nov 05, 2019
    Alltid motiverende å lese om Digitroll-nettbutikker som gjør det bra. Holdbart er gode på nett og i fysisk butikk med å selge mat som nesten er utgått på dato. I dag fikk de et stort oppslag i DN.
    Les mer
  • Slik øker du salget med godt innhold

    nov 04, 2019
    Synes du det er vanskelig å få laget godt innhold til din nettside eller nettbutikk? Digitrolls søsterselskap, Cox, leverer godt redaksjonelt innhold til nettsider og nettbutikker.
    Les mer
  • Disse kundene er mest opptatt av å handle bærekraftig

    okt 29, 2019
    Kvinner er langt mer opptatt av å handle etisk, miljøvennlig og bærekraftig på nett. Halvparten av alle menn bryr seg ikke, viser en undersøkelse fra Respons Analyse. Se hvem som bryr seg mest - og hvilken alder de er i.
    Les mer
  • 20 på 20 - her får du alle artiklene

    okt 25, 2019
    20 på 20 - sammendrag: Fått med deg alle sakene i vår bursdagspresang til deg de siste 20 dagene? Her får du alle fagsakene samlet på ett sted. Videoer, podkaster og intervjuer med fagfolk og kunder:) Håper du blir litt klokere på netthandel og nettside-løsninger.
    Les mer
  • Slik fikk Princess-kjeden suksess med sin omnikanal-satsing

    okt 24, 2019
    20 på 20: Blogg: Hvorfor lykkes Princess-kjeden med både fysiske butikker og nettbutikker, samtidig som urovekkende mange retailbutikker sliter med å få sin omnikanal til å fungere? I denne bloggen får du fasiten fra Digitrolls ekspert.
    Les mer
  • NOR PR gir deg en stemme

    okt 23, 2019
    20 på 20: Digitrolls søsterselskap, NOR PR, hjelper deg til å bli sett, hørt og forstått. PR-byrået hjelper deg til å nå igjennom all kommunikasjonsstøyen rundt oss.
    Les mer
  • En del av Nordens største kommunikasjonshus

    okt 22, 2019
    20 på 20: – Vi er glad for at Digitroll er en viktig del i et av Nordens største kommunikasjonshus. Det gagner både små og store kunder til webselskapet, sier konsernsjef i Media Bergen, Ove Grønnevik.
    Les mer
  • Webinarer som du lærer noe av

    okt 21, 2019
    20 på 20: Digitroll ønsker at du som driver nett,- og fysisk butikk, skal bli så god som mulig. Derfor holder vi jevnlig webinarer. Nå er tiden inne for å melde seg på et webinar du ikke bør gå glipp av.
    Les mer
  • Et skilt-partnerskap

    okt 18, 2019
    20 på 20: Flere av Digitrolls kunder har vært med i mange år. Få med deg denne spesielle bedriften; Lator skiltfabrikk. De har en nisjenettbutikk du kanskje ikke visste eksisterte...
    Les mer
  • Fire regler du må huske på om du vil ha nettbutikk-suksess

    okt 17, 2019
    20 på 20: Har du husket de fire, viktige punktene som skiller en god nettbutikk fra den dårlige? Digitrolls netthandels-ekspert Patrick Dahl hjelper deg med fasiten.
    Les mer
  • Skreddersydde nettside til arkitektene

    okt 16, 2019
    20 på 20: I jubileumsåret 2019 har Digitroll markert seg kraftig som en nettside-leverandør til kjente, norske bedrifter. Blant annet et arkitektkontor som er opptatt av rene linjer og god design, har valgt Digitroll.
    Les mer
  • Full tank med Oktan og Digitroll

    okt 15, 2019
    20 på 20: Visste du at ehandelsspesialisten Digitroll er en del av et stort kompetansemiljø i Media Bergen-konsernet? Digitroll henter inn ressurser fra sine søsterselskaper - slik at din nettbutikk eller nettside blir enda bedre.
    Les mer
  • Spesialbakte en B2B-nettbutikk til Baker Brun

    okt 14, 2019
    20 på 20: Da Baker Bruns konsernsjef Ove Bruntveit var på jakt etter en spesialtilpasset B2B-nettbutikk, tok han kontakt med Digitroll - og de kunne levere en løsning ingen andre kunne matche.
    Les mer
  • Trenger du egentlig flygende droner og roboter på nettlageret ditt?

    okt 11, 2019
    20 på 20: Det er lenge siden lagerautomat var forbeholdt de største aktørene. Digitrolls samarbeidspartner Lager & Industrisystemer hjelper deg med fornuftig logistikk på lageret. Mest sannsynlig trenger du ikke flygende droner og roboter.
    Les mer
  • Slik blir dine ansatte gode ambassadører i sosiale medier

    okt 10, 2019
    20 på 20: Har du lyst til at dine ansatte skal være gode ambassadører for bedriften din i sosiale medier? Sosiale medier-ekspert, Eirik Berge har fasiten til deg.
    Les mer
  • Satser på å varme nordmenn med nettbutikk

    okt 09, 2019
    20 på 20: Kan leverandører ha nettbutikk? Hva vil utsalgsstedene si? – Alt har sin sjarm, men alt må også gjøres i riktig rekkefølge, forteller Safa-direktør Gunnar Johannes Bruvik.
    Les mer