Du er her:

Nå får du døgnåpen kundeservice med Digitroll Chatbot

nov 11, 2019

Veronica Sales_Digitroll_nettbutikk_B2b_B2C_e-handel

Møt en av Norges travleste chatbot-trenere, Veronica Sales hos Princess-gruppen. – Min hverdag består blant annet å gjøre chatboten "PIA" så menneskelig at kunder tror hun er en vanlig kundebehandler, sier hun.

Digitroll leverer produktet Digitroll Chatbot til alle sine kunder, og kommende kunder som har nettsider, B2​B,- og B2C-nettbutikk i Norge. Digitroll samarbeider med Terki Software som leverer chatboten.

Av: Arvid Steen
Lesetid, ca. tre minutter

Og poenget med å gjøre "PIA" menneskelig? Vel, det er selvsagt at hun svarer og hjelper Princess-kunder på en god måte, som et menneske, men døgnet rundt.

Få med deg konsernsjef i Princess-gruppen, Kai Gulbrandsens foredrag om netthandel hos Bergen Næringsråd den 26. november. Påmelding her.

Enkelt forklart er en chatbot, eller "PIA" i dette tilfelle, en programvare du kan snakke med i et chat-grensesnitt. Du kan chatte med boten via tekst eller stemme (foreløpig kun tekst hos Princess), og den utfører forskjellige oppgaver, uten at et menneske blander seg inn. Dataprogrammet simulerer menneskelig samtale og kommuniserer som regel direkte med en bruker på et nettsted, eller i applikasjoner og direktemeldingstjenester.

 Kontakt Digitroll for å høre om du kan få en "PIA"-chatbot i din nettbutikk.

Visste du at Digitroll også har laget nettbutikken til Princess? Les mer om vår nettbutikk-produksjon her. Og ​ikke minst: Hvorfor Princess har lykkes med sin omnikanal.

 – Hver uke får jeg mange henvendelser fra folk som refererer til chat-samtalen med "PIA". " Hun der kollegaen din, "PIA", skrev at...", og for meg som robottrener er jo det veldig hyggelig, smiler Veronica.

Blitt veldig populær det siste halvannet året
Digitroll har i flere år levert chatløsninger til norske nettbutikker. Men det er først det siste halvannet året at chatboten, eller AI eller kunstig intelligens på norsk, er blitt etterspurt for alvor.

Følg Digitroll på Facebook

Altså en helautomatisk robot som svarer på vegne av mennesker, hos kundeservice. Chatboten skal gi brukeren akkurat det han eller hun vil ha. Hverken mer eller mindre. Det handler om å løse en oppgave enklere, raskere og bedre enn en alternativet som er å la kunder vente i kø. Eller ikke få svar i det hele tatt.

 – Princess er den av våre kunder som har kommet lengst. Å lære opp en chatbot er et møysommelig og grundig arbeid for mennesker som er tålmodige og dyktige på kundeservice. Ingen chatbot kommer ferdig installert med alle de gode svarene og alle fakta om dine produkter. 

Ring Patrick for å høre mer om chatboter: 975 99 994

 – Den må læres opp. Sakte men sikkert, på grunnlag av det kundene spør om. Men Digitroll leverer "PIA"- chatboter eller "TRYGVE"- chatboter for den saks skyld, på veldig kort tid, sier daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl.

Lyst å lese mer om roboter og droner i nettbutikken? Få med deg denne saken

Robotreneren
Veronica trives med å gjøre "​PIA" så menneskelig så mulig. Hver dag setter hun seg ned og "skygger" "PIA"s arbeid. Svarer hun feil, går Veronica inn og overtar dialogen, og noterer ned hvilke spørsmål "Pia" ikke svarte på. Neste gang har "PIA" lært av robottrener Veronica.

Robot på tur_Digitroll_chatbot_ehandel_B2B_B2CKontakt Digitroll for å høre om du kan få en "PIA"-chatbot i din nettbutikk.

 – Etter hvert som "PIA" får et bedre ordforråd, og med tiden, når hun lærer kundene våre å kjenne, blir hun bedre. Men foreløpig er hun ikke helt feilfri. Hun har vært i drift siden mars i år, og er fremdeles under opplæring, sier Veronica.

Når en samtale med "PIA" er chattet ferdig, er det også lagt inn en funksjon slik at man kan få samtalen tilsendt på e-post.

Ikke avansert
Princess er et godt eksempel på at man ikke trenger spisskompetanse innen kunstig intelligens for å ta i bruk ny teknologi. Å få en chatbot er ikke komplisert, eller for den saks skyld, et stort IT-løft.

 – Vi har stor tro på å jobbe på nye måter for å treffe kundene, sier Kai Gulbrandsen, daglig leder i Princess-kjeden.

 Han legger til at en chatbot gjør at kundeservice etter hvert blir døgnåpent:

– Det er viktigere enn noen gang å være tilgjengelig for kundene våre i kjøpsøyeblikket. Det kan fort bli dyrt og urealistisk å ha full bemanning i alle kanaler til alle døgnets tider. Vi ser derfor frem til å ta i bruk "PIA" for alvor, og mener den vil gi et løft for både våre kunder og ansatte, sier Kai Guldbrandsen​.

Lyst å vite mer om chatbot fra Digitroll og Terki?

 Kontakt Digitroll for å høre om du kan få en "PIA"-chatbot i din nettbutikk.

Presentasjonsvideoen forteller hva chatbot er i dag og hvor langt teknologien er kommet, og den viser selvsagt hvordan du kan komme i gang med chatbot for din virksomhet - med god hjelp fra Digitroll:

Siste nyheter