Du er her:

Digitroll-kunde Princess gjør det rekordbra på nett og i fysisk butikk

nov 14, 2019
Kai Gulbrandsen_Digitroll_lønnsomme nettbutikker_B2C-nettbutikker_webbyrå_nettløsninger_retailbransjen

Noen som sa at det går dårlig i retailbransjen? Princess opplever en markant vekst i oktober på 40 prosent ​i sin B2C-nettbutikk, og tosifret vekst jevnt over i de fysiske butikkene. Fasiten vil kanskje overraske deg.

Av: Arvid Steen
arvid@digitroll.no

Prinsessbutikken.no er utviklet og laget av Digitroll. Princess er i dag Digitroll-kunde, og får stadig nye oppgraderinger fra Digitroll til sin nettbutikk.

 – Jeg liker ikke silotenkning. Mange sier at de "får så og så mye inntekter fra netthandel, og tilsvarende inntekter fra fysiske butikk". Har man begge deler, må man slutte å tenke slik. Jeg er opptatt av handel. Det er fullstendig likegyldig for meg fra hvilken kanal våre inntekter kommer fra. Jeg pleier å si at vi er "rå" på omnikanalsatsing.

Kontakt Digitroll for å høre mer om hvordan du får en lønnsom nettbutikk

 – Det betyr nettbutikken vår driver kunder inn i våre fysiske butikker, og omvendt. Dette er en bevisst satsing. Der tror jeg mye av fasiten til vår omsetningsøkning ligger, sier Kai Gulbrandsen, konsernsjef i Princess-gruppen (hovedbildet).

Besøk Princess`nettbutikk


Ingen IT-avdeling
Under et foredrag på et Digitroll-seminar i Oslo nylig, fortalte Princess-sjefen at selskapet ikke har en egen IT-avdeling. Med 157 fysiske butikker fordelt over hele Norge, samt en godt besøkt nettbutikk, overrasket dette tilhørerne. Men for Gulbrandsen var dette ingen "stor sak".

 – Vi har en velfungerende nettbutikk med gode integrasjoner til vårt ERP-system. Vareflyten fungerer sømløst mellom våre kanaler, og det trengs minimalt med oppfølging. Vår nettbutikk-leverandør Digitroll, og deres dyktige samarbeidspartnere, er på mange måter vår IT-avdeling, sammen med meg, som er tett på. Veldig tett på. Jeg sjekker våre resultater og vår nettside mange ganger for dagen. Før sjekket jeg inntektsflyten hver time, men det har jeg gitt meg med, smiler han.

Men han legger til:

 – Vi har ikke hatt behov for egne IT-folk, og vi greier oss veldig bra. Det er selvsagt en bemanningsprioritering vi sparer penger på, samtidig betyr det at jeg som øverste sjef i en stor retail-kjede må være veldig på hugget, sier Gulbrandsen.

Les også: Slik fikk Princess suksess med sin omnikanalsatsing

Går mot markedsstrømmen
Er TV-reklame og flyere i posten, gammeldags og på vei til å bli utdatert? Mange markedsfolk mener dette i ulike fora. Men Princess kan bevise at det å gå "mot strømmen" lønner seg.

Få med deg en kort videoforklaring på hva en omnikanal er - og hva Princess `konsernsjef, Kai Gulbrandsen synes om Digitroll-samarbeidet:

Kontakt Digitroll for å høre mer om hvordan du får en lønnsom nettbutikk

 – Vi er litt old school, i følge mange forståsegpåere. Men så lenge TV-reklame som forteller at vi har sengesett på tilbud, fører til at folk løper til butikkene våre for å handle, samt setter seg ned for på kjøpe på nett - så fortsetter vi med denne suksessoppskriften. TV-reklame virker. Det koster mye, men gir oss inntekter. Vi går i pluss, sier han.

Samtidig er Princess-gruppen aktive med å sende ut flyers i postkassen til folk.

 – Gode, gammeldagse flyers med tilbud i nærmeste Princess-butikk, eller på nett. Fungerer som bare det. Ingen grunn til å slutte med det heller, sier Gulbrandsen.

Først ute med det siste
Samtidig som Princess-gruppen har suksess med tradisjonell markedsføring, er selskapet veldig opptatt med å være først ute med det siste innen gode logistikk-løsninger. 

 Dette har medført til at returen til Princess er på imponerende 0,5 prosent.

 – Igjen; vi er veldig opptatt av at det ikke skal være skille mellom fysisk butikk og nettbutikk. Handler du på nett - hent i butikk. Vil du reklamere på en nettvare - lever den inn i butikken. Du får ny med en gang. Det handler om å legge alt til rette for våre kunder slik at det ikke skal være "noe stress" med å handle på nett. Samtidig er vi veldig opptatt av gode logistikkløsninger for levering hjem. Vi var blant de første selskapene i Norge som tok i bruk logistikk-løsningen Svosj. Mens mange av våre konkurenter sliter med høy retur, har vi knapt noen retur. Den ligger i underkant av 0,5 prosent. Forklaringen er selvsagt at de fysiske butikkene hjelper våre kunder, sier han.

Roboten PIA
For noen måneder siden tok Princess i bruk chatboten PIA, som fungerer som en del av kundeservice på nett.

 – Vi er opptatt av å hjelpe kundene våre når de ønsker. Om noen ønsker hjelp fra Princess midt på natten, så kan PIA i mange tilfeller hjelpe. 

 – Fremdeles er chatboten under opplæring, men etter hvert vil PIA langt på vei fungere og hjelpe våre kunder på lik linje med et menneske. Men ennå er det et stykke igjen. Men vi ønsker å bruke teknologien for det det er verdt, slik at vi kan gi våre kunder bedre service, sier han.

Kontakt Digitroll for å høre mer om hvordan du får en lønnsom nettbutikk

Siste nyheter