Du er her:

Covid-19-krise førte til norsk netthandel-suksess

aug 25, 2020

Flere og flere handler på nett, viser en fersk undersøkelse fra Respons Analyse på oppdrag for Digitroll. - Et lite virus er forklaringen på en voldsom vekst for norske nettbutikker, sier daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl.​

Digitroll-sjefen har sett oppgangs- og nedgangstider komme og gå de siste 20 årene han har vært daglig leder hos netthandelseksperten Digitroll.

Se replay av webinaret vi holdt i september om netthandelrapporten?

Aldri sett maken til vekst på nett
Men nå ser han en oppgang han ikke har opplevd før. Og det i en periode hvor store deler av norsk næringsliv sliter.

Med en stor økning av blant annet hjemmekontor, har nettbutikker fått et løft.

 - Spesielt innen dagligvare, byggevare og sportsartikler har Digitrolls nettbutikker registrert en salgsøkning på flere 100 prosent sammenlignet med fjoråret, sier Patrick Dahl.
  


Vil støtte norsk næringsliv
Covid-19-situasjonen har ført til at 2​4 prosent av oss svarer at vi ønsker hovedsakelig å handle i norske nettbutikker for å støtte norsk næringsliv.

- Dette er gledelige nyheter for oss som lager ​nettløsninger, men selvsagt også for norske nettbutikker. Det er selvsagt bedre at vi sammen får fart på norsk næringsliv igjen. Det gjør vi ikke om vi velger å hjelpe amerikanske eller kinesiske gigantkonsern, sier Patrick Dahl.

– På ett år har andelen nordmenn som handler på nett økt signifikant. I fjor svarte 69 prosent at de netthandler, i år har tallet økt til 74 prosent. Veksten var forventet, men Covid-19 har bidratt til at økningen har gått enda raskere, sier Dahl til BA.

Kunden din er alltid på nett
Han merker seg at 9 av 10 i aldersgruppen under 30 år netthandler, samtidig som 50-årsgruppen vokser.

 – 8 av 10 liker å handle på nett og er fornøyde!

I aldersgruppen over 60 år er det en økning på 18 prosent når det gjelder hjemlevering av nettbestilte varer.

- De siste årene har aldersgruppen 60 pluss blitt mer og mer aktive på nett. I år gjør denne gruppen gjør et voldsomt byks. Snart er det like aktive som 40-50-åringer, sier Dahl.

FAKTA: Netthandelsundersøkelsen fra Respons Analyse og Digitroll:
  • Aldri før har nordmenn handlet mer på nettet. 
  • 74 prosent svarer at de har netthandlet siste året, en økning på 5 prosent fra i fjor.
  • Hovedveksten har skjedd blant kvinner spesielt, og ellers personer over 45 år.
  • 1 av 4 svarer at de har handlet mer på nett enn i fjor som følge av koronautbruddet. 
  • 2 av 10 har handlet nye varetyper. 
  • 6 av 10 foretrekker norske nettbutikker, en oppgang med 800 prosent fra i fjor
  • 7 av 10 starter kjøpsprosessen med et Google-søk. 
  • 1  av 4 mener det er viktig at nettbutikken også har fysisk butikk. 
  • 37 prosent handlet mer på nett under koronatiden
  • 8 av 10 er svært eller ganske fornøyde med netthandel. Bare 3 prosent er misfornøyde. 
  • De mest brukte betalingsløsningene er kort (73 prosent), faktura og Paypal. 
  • 44 prosent oppgir å ha brukt Vipps til å betale for nettvarer.
  • 43 prosent foretrekker å få nettvaren levert i dagligvarebutikk
  • 46 prosent sier det kan være aktuelt å betale mer for å få en vare levert på døren. ​
Kontakt oss gjerne på tlf. 555273040 eller via vårt kontaktskjema for et møte om hva netthandelundersøkelsen betyr for din butikk. 

Husk å melde deg på webinar om netthandelundersøkelsen!

Siste nyheter