Flere og flere handler på nett, viser en fersk undersøkelse fra Respons Analyse på oppdrag for Digitroll. - Et lite virus er forklaringen på en voldsom vekst for norske nettbutikker, sier daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl.
Digitroll-sjefen har sett oppgangs- og nedgangstider komme og gå de siste 20 årene han har vært daglig leder hos netthandelseksperten Digitroll.
Aldri sett maken til vekst på nett
Men nå ser han en oppgang han ikke har opplevd før. Og det i en periode hvor store deler av norsk næringsliv sliter.
Med en stor økning av blant annet hjemmekontor, har nettbutikker fått et løft.
- Spesielt innen dagligvare, byggevare og sportsartikler har Digitrolls nettbutikker registrert en salgsøkning på flere 100 prosent sammenlignet med fjoråret, sier Patrick Dahl.
Vil støtte norsk næringsliv
Covid-19-situasjonen har ført til at 24 prosent av oss svarer at vi ønsker hovedsakelig å handle i norske nettbutikker for å støtte norsk næringsliv.
- Dette er gledelige nyheter for oss som lager nettløsninger, men selvsagt også for norske nettbutikker. Det er selvsagt bedre at vi sammen får fart på norsk næringsliv igjen. Det gjør vi ikke om vi velger å hjelpe amerikanske eller kinesiske gigantkonsern, sier Patrick Dahl.
– På ett år har andelen nordmenn som handler på nett økt signifikant. I fjor svarte 69 prosent at de netthandler, i år har tallet økt til 74 prosent. Veksten var forventet, men Covid-19 har bidratt til at økningen har gått enda raskere,
sier Dahl til BA.
Kunden din er alltid på nett
Han merker seg at 9 av 10 i aldersgruppen under 30 år netthandler, samtidig som 50-årsgruppen vokser.
– 8 av 10 liker å handle på nett og er fornøyde!
I aldersgruppen over 60 år er det en økning på 18 prosent når det gjelder hjemlevering av nettbestilte varer.
- De siste årene har aldersgruppen 60 pluss blitt mer og mer aktive på nett. I år gjør denne gruppen gjør et voldsomt byks. Snart er det like aktive som 40-50-åringer, sier Dahl.
FAKTA: Netthandelsundersøkelsen fra Respons Analyse og Digitroll:
- Aldri før har nordmenn handlet mer på nettet.
- 74 prosent svarer at de har netthandlet siste året, en økning på 5 prosent fra i fjor.
- Hovedveksten har skjedd blant kvinner spesielt, og ellers personer over 45 år.
- 1 av 4 svarer at de har handlet mer på nett enn i fjor som følge av koronautbruddet.
- 2 av 10 har handlet nye varetyper.
- 6 av 10 foretrekker norske nettbutikker, en oppgang med 800 prosent fra i fjor
- 7 av 10 starter kjøpsprosessen med et Google-søk.
- 1 av 4 mener det er viktig at nettbutikken også har fysisk butikk.
- 37 prosent handlet mer på nett under koronatiden
- 8 av 10 er svært eller ganske fornøyde med netthandel. Bare 3 prosent er misfornøyde.
- De mest brukte betalingsløsningene er kort (73 prosent), faktura og Paypal.
- 44 prosent oppgir å ha brukt Vipps til å betale for nettvarer.
- 43 prosent foretrekker å få nettvaren levert i dagligvarebutikk
- 46 prosent sier det kan være aktuelt å betale mer for å få en vare levert på døren.
Kontakt oss gjerne på tlf. 555273040 eller via vårt
kontaktskjema for et møte om hva netthandelundersøkelsen betyr for din butikk.
Husk å melde deg på webinar om netthandelundersøkelsen!