Skip to main content

Den viktige måleverdien

Hvilke konverteringsmål bør du ha?

En konvertering er et kjøp eller en handling som fører til verdi. I en nettbutikk er vi selvsagt kun opptatt av 1 ting, et kjøp, en transaksjon. For nettsider kan konvertering være å fylle ut et skjema eller laste ned en artikkel.

Hvilke konverterings-mål skal du ha?

En konvertering er et kjøp eller en handling som fører til verdi. 

Konverteringsmål på nett

For oss som utvikler digitale løsninger handler det mye om konverteringsmål. En konvertering er et kjøp eller en handling som fører til verdi. I en nettbutikk er vi selvsagt kun opptatt av 1 ting, et kjøp, en transaksjon. For nettsider kan konvertering være å fylle ut et kontaktskjema eller laste ned en artikkel.

Vi mennesker har en evne å nå de målene vi setter oss. Et konverteringsmål er for alle moderne bedrifter med digital tilstedeværelse et absolutt kriterium til forbedring og fundament for kundeverdier.

Hvordan øke konvertering på et nettsted?
Det handler om å jobbe langs aksen til de 4 P'ene som vi på nett kaller produktkvalitet, kundeservice, synlighet og kanaler.

Selskaper som tilbyr søkeordannonsering (SEM) og søkemotoroptimalisering (SEO) kan sørge for høyere trafikk til nettstedet ditt. Påvirknings eller promoterings P'en. Hvis de andre P'ene stemmer så vil økt trafikk vanligvis føre til økte henvendelser og  salg.

Kvaliteten til en merkevare på nett og dertil en økende konverteringsgrad handler om å optimalisere miksen av de 4 P'ene. Brukergrensesnittet (UX) kan spille en rolle, og her ofte de små detaljene. Vår kunde Princess økte konverteringsraten da vi endret betalingsvalget "faktura" til ferdigvalgt i utsjekk.

Kundeservice gjennom god informasjon bidrar til konvertering. Bring sier 9 av 10 sjekker fraktbetingelsene før de handler i en ny nettbutikk. 6 av 10 sjekker betingelser for retur. Da påvirker kundeservicen konverteringen. Her noe så enkelt som å informere godt og lett tilgjengelig om dine betingelser. Se webinaret om frakt på nett vi hadde med Bring høsten 2020.

Innsikt og forståelse
Det handler om å skaffe innsikt i hva som konverterer. Når man får denne innsikten kan man også spore hvilke kanaler som gir best konvertering slik at man kan konsentrere innsatsen der de gir best resultat.

Noen stikkord for hvorfor konverteringsmål er viktig:

  • Måle salg / resultat - både salg og leads
  • Automatisere markedsføring
  • Måle lønnsomhet
  • Optimalisere brukervennligheten på siden
  • Optimalisere markedsføringen og kommunikasjonen for øvrig.

Disse tingene kan vi skrive flere bøker om, fordi vi har drevet med dette i over 20 år til hundrevis av kunder. Noen av forbedringene som fører til økt konvertering er lavthengende, andre må det mer analyse og testing til, og atter andre krever et større markedsføringsbudsjett.

Kontakt oss for et uforpliktende gratis møte om hvordan bygge en nettløsning som konverterer. 

Konverteringsmål på nett

For oss som utvikler kunder på nett handler det mye om konverteringsmål. En konvertering er et kjøp eller en handling som fører til verdi. I en nettbutikk er vi selvsagt kun opptatt av 1 ting, et kjøp, en transaksjon. For nettsider kan konvertering være å fylle ut et skjema eller laste ned en artikkel.

Vi mennesker har en evne å nå de målene vi setter oss- Et konverteringsmål er for alle moderne bedrifter med digital tilstedeværelse et absolutt kriteria til forbedring og fundament for kundeverdier.

Hvordan øke salget i en nettbutikk?
Det handler om å jobbe langs aksen til de 4 P'ene som vi på nett kaller produktkvalitet, kundeservice, synlighet og kanaler.

Selskaper som tilbyr søkeordannonsering (SEM) og søkemotoroptimalisering (SEO) kan sørge for høyere trafikk til nettstedet ditt. Påvirknings eller promoterings P'en. Hvis de andre P'ene stemmer så vil økt trafikk vanligvis føre til økt salg.

Kvaliteten til en merkevare på nett og dertil en økende konverteringsgrad handler om å optimalisere miksen av de 4 P'ene. Brukergrensesnittet (UX) kan spille en rolle, og her ofte de små detaljene. Vår kunde Princess økte konverteringsraten da vi endret betalingsvalget "faktura" til ferdigvalgt i utsjekk.

Kundeservice gjennom god informasjon bidrar til konvertering. Bring sier 9 av 10 sjekker fraktbetingelsene før de handler i en ny nettbutikk. 6 av 10 sjekker betingelser for retur. Da påvirker kundeservicen konverteringen. Her noe så enkelt som å informere godt og lett tilgjengelig om dine betingelser. Se webinaret om frakt på nett vi hadde med Bring høsten 2020.

Innsikt og forståelse
Det handler om å skaffe innsikt i hva som konverterer. Når man får denne innsikten kan man også spore hvilke kanaler som gir best konvertering slik at man kan konsentrere innsatsen der de gir best resultat.

Noen stikkord for hvorfor konverteringsmål er viktig:

  • Måle salg / resultat - både salg og leads
  • Automatisere markedsføring
  • Måle lønnsomhet
  • Optimalisere brukervennligheten på siden
  • Optimalisere markedsføringen og kommunikasjonen for øvrig.

Disse tingene kan vi skrive flere bøker om, fordi vi har drevet med dette i over 20 år til hundrevis av kunder. Noen av forbedringene som fører til økt konvertering er lavthengende, andre må det mer analyse og testing til, og atter andre krever et større markedsføringsbudsjett.

Kontakt oss for et uforpliktende gratis møte om hvordan bygge en nettløsning som konverterer. 

Ring oss på tlf. 900 78 050 eller bruk kontaktskjema.

Møte om konverteringsmål?