Skip to main content

Digitroll og Respons analyse

Årlige netthandelsundersøkelser

Hva er det vi handler Vi på nett?

Enkelte varegrupper skiller seg ut

Hvordan velger vi en nettbutikk?

Hvilke faktorer er viktigst?

Hvilken betalingsmåte foretrekkes?

Varier i forhold til målgrupper

Hva handler vi på nett?

Hva vi handler? Hvor mange varegrupper? Hvilke betalingsløsninger man foretrakk som oftest, hvorfor man foretrekker å handle i en bestemt nettbutikk osv.

Hvert år bestiller vi en stor netthandelsundersøkelse fra vår søster Respons analyse. Kartleggingen omfatter mange ulike forhold omkring handel på Internett.

Digitroll netthandelsundersøkelser

Hver sommer lanserer Digitroll netthandelsrapporten. Vår søsterbedrift Respons analyse gjør en større undersøkelse for oss og våre kunder med vekt på hva du som nettbutikeier skal fokusere på. 

Hvor mange har handlet på nett?

%

i 2020.

%

av de mellom 30- og 44 år handlet på nett i 2020.

Klær

er varetypen som handles mest på nett.

Norske nettbutikker?

%

sier de foretrekker norske nettbutikker.

Standard nettbutikkløsning ut av boksen eller skreddersydd til ditt behov.

Kontakt oss på tlf. 55273040 for mer informasjon om nopCommerce netthandel

Ny undersøkelse sier hva vi foretrekker

Detaljhandelen er utsatt for mye turbulens. Konkurser, lav vekst, konkurransen fra netthandel og ikke minst utenlandsk netthandel har herjet handelsbransjen i flere år. Så kom covid-19, og rullegardinen gikk ned. Men ikke lenge, noen uker senere og gjennom hele perioden har detaljhandelen kanskje hatt all time high.

Men truslene ligger der enda for fysiske butikker. Amazon har etablert seg i Sverige og netthandelen generelt har økt tett oppunder 40% på landsbasis. Hva passer vel da bedre å lese Respons analyses nye netthandelrapport. Den er nemlig "gull" for de som driver detaljhandel i Norge. Les de gode nyhetene for norsk detaljhandel.

Vi digger innsikt

Vi digger innsikt. Rapporter. Netthandelrapporten Respons analyse lager til oss hvert år gir oss fantastisk innsikt. Innsikt over hvordan kundene der ute bruker nettbutikker. Hvordan man finner en nettbutikk, og hva som gjelder når kunder handler i en nettbutikk.

Hvor opptatt er kunder av fraktbetingelser og betalingsløsning. Må du være aktiv på sosiale medier for at kunder velger din nettbutikk? Taper du pga utenlandsk konkurranse eller er det en fordel å være norsk nettbutikk? Hvor viktig er god produktinformasjon? 

Det fleste valgene kundene gjør når de handler i en nettbutikk er ting nettbutikkeieren kan gjøre noe med.

Sitat Mark Twain

De to viktigste dagene i livet ditt er den dagen du ble født og den dagen du finner ut hvorfor

Hovedtrekkene fra netthandelrapporten 2020

Målet med undersøkelsen er å kartlegge omfanget av netthandel, hvilke varetyper for handel, hvilke preferanser kunder har når det gjelder leveranse, betalingsmåter og bruk av nyhetsbrev. Resultater fra spørsmål som er stilt begge år sammenlignes i denne rapporten.

Vi foretrekker norske

6 av 10 spurte foretrekker å handle på norske nettsteder. Svært få foretrekker utenlandske netttsteder.

De viktigste årsakene til at man foretrekker norske nettbutikker, er at det føles tryggere og at man slipper toll, samtidig som man støtter norsk næringsliv, får kortere leveringstid, bedre returordninger og billigere frakt.

Det å støtte norsk næringsliv er klart viktigere for folk i år enn i fjor. Se også webinarvideo om netthandelundersøkelsen her.

Trygghet er viktigst

Pris, trygghet, spesifikke varer og vareutvalg er de viktigste faktorene når man velger hvilken nettside man skal handle på. Mange nevner også leveringstid, kvalitet, god kundeservice og returordninger. 

Det handler om å bygge lojalitet med langsiktig arbeid med de 4 P'ene. 

Google er viktig

7 av 10 begynner kjøpsprosessen med å søke på Google eller andre søkemotorer. Men det interessante er også at omtrent annenhver person sier de går rett inn på siden, de vet om den, og 4 av 10 bruker prissammenligningstjenester eller tips fra venner og kjente.

Markedsfør din nettbutikk gjennom ulike kanaler er vår oppfordring. Men den rimeligste og viktigste driveren til din butikk er fornøyde kunder. Det er en stor type lojalitet når nesten 50% sier at de går rett til nettbutikken.

Se videoklipp fra webinaret om netthandelsundersøkelsen der vi drøfter Googles dominans. 

Hva B2C- kundene foretrekker

En undersøkelse fra Digitrolls søsterbedrift Respons analyse gir et interessant innblikk over hvor mange av oss som handler på nett, hva vi handler, og hvorfor vi foretrekker å handle på nett. Vi røper ingenting hvis vi sier at svarene i undersøkelsen viser at netthandelen har vært og er påvirket av Korona.

Booke tid til egen gjennomgang av rapporten? Hvis du er detaljist eller detaljistkjede og ønsker en egen gjennomgang av rapporten så kontakt Patrick Dahl på tlf. 975 99 994 for å avtale møte.

Hvilke betalingsløsninger konverterer best?

En undersøkelse fra Respons analyse gir et interessant innblikk ​i hvor mange av oss som handler på nett, hva vi handler, og hvilke betalings- og fraktløsninger du bør ha i nettbutikken din. 

Hvorfor velge Digitroll som samarbeidspartner på netthandel

Fordi Digitroll kan forretningsmodeller, detaljhandelen og B2B- markedets behov på nett. Vi er kun opptatt av dine kundeverdier, og vi tilbyr en nettbutikkløsning som er fantastisk rik på muligheter.

Standard eller skreddersøm

Vi kan levere rene standard nettbutikkløsninger, eller skreddersy den åpen kildekodeløsningen nopCommerce til ditt behov. Eller best av alt, vi kombinerer standard med skreddersøm. For å få det beste av alt.  

Microsoft rammeverk

Vi ønsker ikke å bruke tiden vår (din!) på å daglig oppdatere sikkerhetshull i en php- nettbutikk. Vår anbefaling er derfor det industrielle profesjonelle Microsoft .NET- rammeverket som teknologisk plattform for din neste nettløsning. Trygghet for ting som virker.

Kreativitet for din merkevare

Vårt team av webeksperter med høy kompetanse på skreddersydde nettløsninger, merkevarebygging på nett og digital markedsføring.

Del av Media Bergen

Digitroll er del av et byråfelleskap innen fagområdene design, digital markedsføring, story, PR, event, markedsanalyse og web teknologi. Vi har ca. 300 kolleger i søsterselskaper i Bergen, Oslo, Stavanger, Stockholm og København. 

Back to top