Skip to main content

Headless Commerce fra Digitroll

Et nytt teknologisk rammeverk som gir stor frihet å skreddersy kundeopplevelser på nett

Headless Commerce fra Digitroll

Et nytt teknologisk rammeverk som gir stor frihet å skreddersy kundeopplevelser på nett

Headless Commerce: hvordan skape unike kundeopplevelser 

Det siste 10- året har netthandel vært igjennom en stor endring. Skapt av teknologiske endringer som har gjort nettsider og nettbutikker tilgjengelig på mange ulike skjermflater. Headless Commerce er et nytt teknisk rammeverk som virkelig tar innover seg at kunden har alltid nett. 

I dag drives endringer i kjøpsatferd og forbrukerkrav av de yngste generasjonene, de som er født med mobiltelefonen (og internett)  i hånden. De som er dine viktigste fremtidige kunder. Derfor ser vi også at netthandel begynner å bli en mer integrert del av enhver salgsvirksomhets forretningsmodell.

Den teknologiske utviklingen er selve motoren til endringene og kundekravene vi ser i dagens detaljhandel. Det eneste som er sikkert er at det er ingen tid til hvile. Og at vi som alltid må følge med på trender og teknologisk utvikling.

Hvordan skal detaljhandelen holde tritt med trender og teknologisk utvikling? Og hvordan kan netthandelsplattformer håndtere kravene til dagens forbrukere?

Headless Commerce har vært på markedet i flere år allerede, og er i utgangspunktet perfekt for den Microsofts- baserte netthandelsplattformen vi leverer. Nå er tiden kommet for at Digitroll tilbyr Headless Commerce.

Headless rammeverk

Betegnelsen "headless nettbutikk" er en nettbutikk- arkitektur hvor nettbutikkens backend er adskilt fra frontend -  presentasjonslaget. 

Den frakoblede arkitekturen gir bedrifter mer kontroll over kundeopplevelsen de kan gi, slik at de kan møte kundenes endrede behov raskere og helst ligge i forkant av forventningene. Ved å bruke APIer (applikasjons-programmerings-grensesnitt) som kobler frontend med backend-systemer, kan de oppnå en å gi en personlig og merkekonsistent kundeopplevelse på tvers av kanaler.

Hvordan skal detaljhandelen holde tritt med trender og teknologisk utvikling? Og hvordan kan netthandelsplattformer håndtere kravene til dagens forbrukere?

I en tradisjonell nettbutikk er rammeverket slik at frontend (det brukerne ser når de besøker nettbutikken) og backend (det brukerne ikke ser men får alt til å fungere behind the scenes) er sydd tett sammen (se illustrasjon under).

I den tradisjonelle nettbutikken vil det behind the scenes være lagring og behandling av produkter, priser, ordrer, beholdning og alle kundedata (rabatter etc), mens det kundene dine ser når de besøker nettbutikken er frontend.

Tradisjonell nettbutikk- rammeverk gjør at det kan bli komplisert og tidkrevende å utvide og tilpasse presentasjonslaget til ulike skjermflater i nettbutikken. 

Hva består en Headless nettbutikk av?

Grovt forklart så består en «headless nettbutikk» av 3 deler. Resultatet er kompatibilitet med en lang rekke frontend- systemer.

  1. "Presentasjonslaget" (frontenden) som er adskilt fra 
  2. «Backend—delen» som er selve e-handelsplattformen Digitroll Headless nopCommerce. Systemet som sentraliserer alle data. 
  3. Dataflyt mellom de to delene håndteres av APIer.

Digitroll Headless nettbutikk fungerer gjennom bruk av APIer. Frontend- delen av nettbutikken er skilt fra den tekniske plattformen, derav «headless». De to separerte lagene jobber uavhengig av hverandre og kommuniserer gjennom APIer.

Dette gir deg et høyt nivå av fleksibilitet for å skape en enda mer unik og personlig kundeopplevelse på frontend- grensesnittet.

Gjennom APIer får du frihet til å berike presentasjonsdelen (frontend) i nettbutikken med kundeaktuelt innhold, imens forblir all backend-e-handelsfunksjonalitet intakt og fungerer problemfritt hodeløst fra frontend- delen.

Headless Commerce: skape unike kunde- opplevelser?

Det siste 10- året har netthandel vært igjennom en stor endring. Vi i Digitroll leverte vår første nettbutikk allerede i år 2000, men netthandel tok først virkelig av når smarttelefonen ble allemannseie.

I dag drives endringer i kjøpsatferd og forbrukerkrav frem av de yngste generasjonene, de som er født med mobiltelefonen i hånden. De som er dine fremtidige kunder. Derfor ser vi også at netthandel begynner å bli en mer integrert del av enhver salgsvirksomhets forretningsmodell.

Den teknologiske utviklingen er selve motoren til endringene og kundekravene vi ser i dagens detaljhandel. Det eneste som er sikkert er at det er ingen tid til hvile. Og at vi som alltid må følge med på trender og teknologisk utvikling.

Hvordan skal detaljhandelen holde tritt med trender og teknologisk utvikling? Og hvordan kan netthandelsplattformer håndtere kravene til dagens forbrukere?

Headless Commerce har vært på markedet i flere år allerede, og er i utgangspunktet perfekt for den Microsofts- baserte netthandelsplattformen vi leverer. Nå er tiden kommet for at Digitroll tilbyr Headless Commerce.

Headless rammeverk

Betegnelsen "headless nettbutikk" er en nettbutikk- arkitektur hvor nettbutikkens backend er adskilt fra frontend -  presentasjonslaget. 

Hvordan skal detaljhandelen holde tritt med trender og teknologisk utvikling? Og hvordan kan netthandelsplattformer håndtere kravene til dagens forbrukere?

I en tradisjonell nettbutikk er rammeverket slik at frontend (det brukerne ser når de besøker nettbutikken) og backend (det brukerne ikke ser men får alt til å fungere behind the scenes) er sydd tett sammen (se illustrasjon under).

I den tradisjonelle nettbutikken vil det behind the scenes være lagring og behandling av produkter, priser, ordrer, beholdning og alle kundedata (rabatter etc), mens det kundene dine ser når de besøker nettbutikken er frontend.

Tradisjonell nettbutikk- rammeverk gjør at det kan bli komplisert og tidkrevende å utvide og tilpasse presentasjonslaget til ulike skjermflater i nettbutikken. 

Grovt forklart så består en «headless nettbutikk» av 3 deler. Resultatet er kompatibilitet med en lang rekke frontend- systemer.

  1. "Presentasjonslaget" (frontenden) som er adskilt fra 
  2. «Backend—delen» som er selve e-handelsplattformen Digitroll Headless nopCommerce. Systemet som sentraliserer alle data. 
  3. Dataflyt mellom de to delene håndteres av APIer.

Digitroll Headless nettbutikk fungerer gjennom bruk av APIer. Frontend- delen av nettbutikken er skilt fra den tekniske plattformen, derav «headless». De to separerte lagene jobber uavhengig av hverandre og kommuniserer gjennom APIer.

Dette gir deg et høyt nivå av fleksibilitet for å skape en enda mer unik og personlig kundeopplevelse på frontend- grensesnittet.

Gjennom APIer får du frihet til å berike presentasjonsdelen (frontend) i nettbutikken med kundeaktuelt innhold, imens forblir all backend-e-handelsfunksjonalitet intakt og fungerer problemfritt hodeløst fra frontend- delen.

Headless nettbutikk muliggjøres av API'er

Vi er i API' enes tidsalder.

Det utvikles alltid nye digitale tjenester i verden med innhold som kan berike kundeopplevelsen til en nettløsning uansett flate. Eksempel på innhold er frontend- programvare eller 3. partsløsninger som CRM, ERP, butikkdata, sosiale medier, innhold fra CMS- systemer osv. Innhold som du ønsker vist i nettløsningen på en enkel og effektiv måte.

Digitroll Headless nopCommerce inkluderer innebygde APIer for å gi deg fleksibiliteten til å designe og endre nettbutikken din slik at den alltid fremstår aktuell overfor kundene dine.

Digitroll Headless nopCommerce har ferdig API mot f.eks. Umbraco og Digitroll kan altså levere en headless nettbutikk hvor du kan lage innhold til nettbutikken via Umbraco. Forside, inspirasjonssider, produkttester, kampanjesider, historier, om oss, osv.

I en tradisjonell nettbutikk som virker som et tett enkeltstående system vil nettbutikkens frontend hente informasjon helt tilbake til den tekniske plattformen (backend). Dette kan ofte ta tid. 

En rask nettbutikk- løsning

Vi er i API’ets tidsalder. Når frontend og backend er adskilt, så er Headless nettbutikk avhengig av API'er for å bygge innhold i nettbutikk eller nettsted. Det gjør at man på begge sider kan kundetilpasse nettbutikken mye enklere på front- og back end siden disse to ikke lenger avhenger av hverandre gjennom kode.

Målet for alle nettbutikker er å øke kundeopplevelsen til de som besøker og skal handle i nettbutikken.

I en tradisjonell nettbutikk som virker som et tett enkeltstående system vil nettbutikkens frontend hente informasjon helt tilbake til den tekniske plattformen (backend). Dette kan ofte ta tid. 

Headless bruker API’er for å hente informasjon i stedet. Som vil oppleves som veldig mye raskere for brukerne av nettbutikken.

 

Fordeler Headless nettbutikk

Hodeløs e-handel gir frontend utviklere full frihet og muligheten å skape en mer tilrettelagt og unik brukeropplevelse som passer akkurat til virksomheten uten å måtte gjøre tidkrevende tilpasninger (programmering) i backend (database m.m.).

En tradisjonell nettbutikk- arkitektur hvor backend og frontend er sydd sammen vil sette både tekniske og økonomiske begrensinger på hvor mye du kan skreddersy kundeopplevelser. Headless nettbutikk løser dette.

Når du skal utvikle din butikk og skape differensiering og bygge merkevare så kan Headless nettbutikk være noe å vurdere:

  • Det er APIenes tidsalder og med headless ecommerce så kan du utvide nettløsningen når du ønsker, det er ingen tekniske begrensinger.
  • Det blir billigere. Du trenger ikke å være hemmet av muligheter og av selvsagt kostnadsbiten. Med Headless tar det kortere tid å lage skreddersydd funksjonalitet.
  • Kortere tid og mindre risiko å legge til nye funksjoner/tjenester - Den hodeløse nettbutikkløsningen vil oppleves som svært rask for brukerne – kundene dine. Mye raskere nettbutikkopplevelse for kunden vha effektiv caching. nopCommerce headless bruker javascript rammeverk (React) for å bygge frontend. Lynraskt.
  • Personifisering per definisjon. Full kontroll med å skreddersy kundeopplevelsen vha API- tjenester inkl. full CMS- muligheter gjennom f.eks. Umbraco.
  • Ekte omnikanal ned til den tekniske flaten. Nå kan du skreddersy kundeopplevelsen uavhengig av kanal, helt ned til smartklokken kunden har på håndleddet.

Hodeløs e-handel tilbyr altså nesten ubegrenset tilpasning og personalisering på frontend uten å måtte gjøre krevende tilpasninger i backend. 

Fordeler Headless nettbutikk

Hodeløs e-handel gir frontend utviklere full frihet og muligheten å skape en mer tilrettelagt og unik brukeropplevelse som passer akkurat til virksomheten uten å måtte gjøre tidkrevende tilpasninger (programmering) i backend (database m.m.).

En tradisjonell nettbutikk- arkitektur hvor backend og frontend er sydd sammen vil sette både tekniske og økonomiske begrensinger på hvor mye du kan skreddersy kundeopplevelser. Headless nettbutikk løser dette.

Når du skal utvikle din butikk og skape differensiering og bygge merkevare så kan Headless nettbutikk være noe å vurdere:

  • Det er APIenes tidsalder og med headless ecommerce så kan du utvide nettløsningen når du ønsker, det er ingen tekniske begrensinger.
  • Det blir billigere. Du trenger ikke å være hemmet av muligheter og av selvsagt kostnadsbiten. Med Headless tar det kortere tid å lage skreddersydd funksjonalitet.
  • Kortere tid og mindre risiko å legge til nye funksjoner/tjenester - Den hodeløse nettbutikkløsningen vil oppleves som svært rask for brukerne – kundene dine. Mye raskere nettbutikkopplevelse for kunden vha effektiv caching. nopCommerce headless bruker javascript rammeverk (React) for å bygge frontend. Lynraskt.
  • Personifisering per definisjon. Full kontroll med å skreddersy kundeopplevelsen vha API- tjenester inkl. full CMS- muligheter gjennom f.eks. Umbraco.
  • Ekte omnikanal ned til den tekniske flaten. Nå kan du skreddersy kundeopplevelsen uavhengig av kanal, helt ned til smartklokken kunden har på håndleddet.

Hodeløs e-handel tilbyr altså nesten ubegrenset tilpasning og personalisering på frontend uten å måtte gjøre krevende tilpasninger i backend. 

Kontakt info