Skip to main content

Dopaminets makt

I en verden som stadig er mer koblet, påvirker mobiler og smarttelefoner mer enn bare vår evne til å kommunisere. Dopamin, hjernens belønningshormon, spiller en nøkkelrolle i vår avhengighet av disse enhetene. Utforsk hvordan sosiale medier og smartmobilen styrer våre impulser og følelser.

Hvor mye har ikke teknologiske dingser forandret hverdagen vår, og hvordan kan markedsførere forstå den nye utviklingen og holde følge.

Studier viser at hver gang en smarttelefon, nettbrett eller desktop «pinger» oss med et løfte om en innkommende melding så utløser hjernen vår en stimulerende dose «dopamin». Meldingen signaliserer noe positivt, og vi er avhengig av å lese den.

Pavlov påviste at hunder utskilte gledestoff av metronomlyder, lyden av nå kommer det mat. Vi er blitt lik Pavlovs hunder.

Denne selvpåførte «gledesjuicen» som resultat av et «ping» gjør oss avhengig av å alltid sjekke dingsen for meldinger. Du responderer hver gang smarttelefonen ber om din oppmerksomhet. Du gjør det uavhengig av hvor viktig meldingen er. Du har alltid med deg telefonen i møter og du adlyder lokkingen fra telefonen. En melding på telefonen føles der og da viktigere enn den personen du sitter i møte med, hjernen din er nemlig som Pavlovs hunder trent opp til at det er en melding du bare må lese der og da.

«Life is what happens while you’re busy making other plans» (John Lennon)


Disse dingsene har fått en sterk psykologieffekt på oss, så sterk at enkelte forskere sier at «datamaskinen er lik elektronisk kokain». Vi er altså dopaminavhengig av en elektronisk dings, i all hovedsak smartmobilen, og den har du med deg hele tiden.

Avhengigheten lar seg til kjenne ved at den gjennomsnittlige brukeren sjekker epost og Facebook før han står opp om morgenen, og har ikke du også kjedet vettet av deg hvis du har glemt telefonen når du går på badet?

Det er ikke bare nyheter man absorberer og vennekontakt man konsumerer på den elektroniske dingsen, den brukes til å kjøpe ting med. Det er her det er gøy. Digitroll-kunde www.suserisivet.no har nesten 60% av nettsalget sitt fra mobil, og det øker. Mobilen driver forretning. Og kunden har all verdens nettbutikker i lommen.

Den «pavlovske responsen» på pingelyden (dopaminnytelsen) får nettmarkedsførere til å bruke digitale kanaler (epost, sms, Facebook push meldinger, push meldinger fra egen app, Snapchat osv.) for å fylle tidsrommet til kunden. En herværende moteforretning publiserer 3 nye antrekksforslag om dagen, pushet ut til alle som følger Facebook- sidene deres eller den spesiallagde appen. Du liker det du ser, du blir glad, dopaminet virker, og du blir bare mer og mer avhengig. Og salget når nye høyder.

Når vi vet at et signal på en elektronisk dings er et avhengighetsskapende dopamin, hvor viktig blir det ikke da å være en av de utvalgte som får lov til å få kundene til å føle seg bra? Da gjelder det ikke bare å sende ut en melding, det blir nemlig dobbelt opp effekt når du klarer på få kunden til å også føle seg verdsatt, forstått, likt, interessant og utvalgt med dine daglige doser av «ping».

John Lennon sa «Life is what happens while you’re busy making other plans», føl deg fri til å kontakte oss i Digitroll på tlf. 900 78 050 for å guide deg i en noenlunde riktig retning av en ny nettløsning.

Siste nytt

25.03.2024

Bygg sterkere kunderelasjoner i B2B-markedet gjennom "Min Side"-opplevelsen

Min side - funksjoner som forbedrer B2B-nettbutikken

21.02.2024

Produktbeskrivelse AI til nettbutikker

Vi introduserer Digi Product Description AI. Modulen som hjelper å skrive varetekster.

15.02.2024

Raskere utsjekk for B2B- kunder

Raskere utsjekk gir bedre brukeropplevelser for dine B2B- kunder. 

Back to top