Interiørkjeden Princess med 150 fysiske butikker er på luften med ny Digitroll nettbutikk. Princess var fornøyd med den forrige Digitroll nettbutikken, den ble holdt i live i 10 år, og spurt hva de viktigste punktene for valg av ny løsning svarer Princess Gruppens CEO Kai Gulbrandsen:
Sikkerhet, siste Microsoft teknologi, Google kompatibilitet, integrasjoner, brukervennlighet, men ikke endre på for mye. Den forrige løsningen virket jo rimelig bra.
Det blir spennende å se hvordan det går med Princess og varehandelen generelt i år. Unntakstilstanden under pandemien gav stor vekst til netthandel, og vi så for oss varig skifte i kjøpsatferd og fortsatt vekst på nett. Så ble pandemien avblåst... og kundene tok turen til kjøpesentrene. For mange detaljister har netthandelen stagnert i 2022, men vi ser spennende tall for f.eks. Princess har i februar god vekst og nettsalg på høyde med samme periode i 2021(pandemiåret).
For Princess og alle detaljistkjeder så er det bare omnikanal som teller, og i vårt kommende webinar i april får vi tall på nettsalg for årets første kvartal, klikk & hent andel og status på rent butikksalg. Men, nytt av året blir det å se på statistikken hvilke av alders-gruppene som tok til nettet og fortsatt holder stand på netthandel og hvilke som bruker nettbutikk.
Siden 2012 har Digitroll vært samarbeidspartner til interiørkjeden Princess på omnikanalsatsingen deres, med vekt på nettbutikken www.princessbutikken.no.
Gjennom mer enn 10 år har Princess' nettbutikk ikke bare tatt imot nettordrer som skal sendes hjem til kunden, den har vært like viktig for Princess som kundeinnkaster til de fysiske butikkene. Med tydelig eierskap til omnikanal.
Klikk&hent
Kundeinnkaster til de fysiske butikkene, og de siste 12 mnd er
klikk & hent ordrer blitt laget i nettbutikken.
Bra vekst
I 2011 omsatte nettbutikken for 2,5 millioner. I 2022 har omsetningen på nett økt med over
Antall varer
Et fenomenalt vareutvalg. Fra starten i 2012 har den solgt hele
ulike varer.
Innkaster
Nesten
av kundene i fysisk butikk har sjekket nettbutikken først.
- Digitroll forstår vår forretningsmodell
"- Vi er veldig godt fornøyd med vårt samarbeid med Digitroll. Samarbeidet har eksistert siden 2012, det har vi ikke gjort uten grunn".
CEO Kai Gulbrandsen, Princess Gruppen
Ja, vi følger med på Princess' nettbutikk hele tiden. Vi snakker med enten CEO eller markedsavdelingen hver dag, vi måler utviklingen og er på ballen. Selvfølgelig vet Princess at vi er på deres side.
Kjeden Princess har de siste årene hatt stor vekst på nett og kan vise til salgsøkning i de fysiske butikkene. Også under pandemien. Hva har de skjønt som mange i detaljhandelen ikke har forstått når det gjelder omnikanalsatsing?
Detaljhandelen sliter leser vi i norske aviser, som alltid handler det om å gi kundene det de vil ha når de vil ha det. Omnikanal på Princess' måte.
80% av kundene som står i en fysisk Princess butikk har sjekket nettbutikken først
Nettbutikk som kundeinnkaster til de fysiske butikkene.
Klikk & hent
Det vi leverer hver dag til Princess er innsats og forståelse for deres forretningsmodell. Vi forstår hva Princess vil med sin nettsatsing. Og vi følger deres CEOs leveregel;
"- Kunden har alltid nett!
Handel er handel. Digitrolls jobb er å sørge for at kundene handler hos Princess, uavhengig av silo og kanal.
Lynx eHandel som er blitt til en nopCommerce
Princess har siden 2012 brukt Digitrolls egen Lynx nettbutikkløsning. En nettbutikk- programvare vi har utviklet fra bunn siden 1999. Men, dens dager ble talte i november 2022 hvor ny åpen kildekode nopCommerce kom i drift for kunden.
Integrasjon Dynamics NAV 2018
Princess har siden 2012 brukt vår integrasjon mot Dynamics NAV, den siste er utviklet i samarbeid med Oseberg. Denne får også beholdningsdata fra butikkdatasystemet VisionPOS som gjør at vi kan vise beholdningen til nettbutikken og de 149 fysiske butikkene.
Frakt
Frakt er viktig for alle nettbutikker, i hvert fall for en nettbutikk som har hatt over 1/2 million ordrer de siste årene. Bring er hovedleverandøren av frakt, men det siste året har enkelte kunder fått tilbud om Helthjem og Porterbuddy. Princess er aldri redd for å gi det kundene vil ha.
Betalingsløsning
Når kunden alltid har nett, så må man gi kunden det hun vil ha når hun vil ha det. Valgfri betalingsløsning intet unntak. I Princessbutikken.no kan kunder velge å betale med faktura, kredittkort, avdrag og Vipps. Her har vi brukt våre samarbeidspartnere Nets, Vipps og Arvato.
Klikk & hent
Beholdning til 150 butikker
Mange år før de fleste andre innen detaljhandel i Norge kunne Princess' kunder sjekke vareutvalget til sin lokale Princess butikk, velge klikk og hent eller bestille varer hjem med posten. Å vise den lokale Princess butikkens sortiment er en formidabel kundeinnkaster, 3 av 4 sjekker nemlig nettbutikken før de tar turen til butikken.
Behind the scenes
For å lykkes på nett og ikke minst omnikanal som Princess har gjort, så er det mye øyet ikke kan se i nettbutikken. Nettbutikken har mer enn 50 skreddersømsfunksjoner. Fordi vi kan, og fordi vi lager det kunden vil ha og trenger til sin forretningsmodell.
Personifisering
Princess bruker enkelte AI- funksjoner til Clerk.io. Dette er med på å berike produktutvalget og informasjonen som vises til kunde. Personifisering gir økt konvertering og større handlekurv. I ny nettbutikk basert på nopCommerce vil AI- funksjonene bli flere.
Bestillingsportal
Norske detaljhandlere inkl. Princess har en vei å gå forhold til graden av digitalisert service som f.eks. i England, men Princess har alle tegn på å ha innovasjon i sitt DNA. Gjennom en bestillingsportal så skjer 10% av nettsalget til Princess inne i en fysisk Princess- butikk.
Patrick Dahl, daglig leder Digitroll
Kjeden Princess har de siste årene hatt enorm vekst på nett og kan vise til salgsøkning i de fysiske butikkene. Hva har de skjønt som mange i detaljhandelen ikke har forstått når det gjelder omnikanalsatsing?
Blogg: Daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl
Detaljhandelen sliter leser vi i norske aviser. Gått over 30% av norske kjeder tjener ikke penger, og konkurs er noe du leser om nesten ukentlig i næringslivsavisene.
Vi vet ikke hovedårsakene til at Moods of Norway, Tilbords, Spaceworld, Enklere liv m. flere ikke overlevde, men vi skal prøve å gi en kort beskrivelse av hvorfor vi mener Princess lykkes med sin omnikanalstrategi.
Tøffe kår i detaljhandelen
Nesten daglig leser vi om nedgang og konkurser innen detaljhandelen, før cov19 hadde mellom 30- og 40% av norske kjeder går med underskudd. I tillegg truer Amazon i horisonten og sår frykt i mang en kjedeleder. Men alt er ikke mørkt innen detaljhandelen, det er de som lykkes og ser positivt på fremtiden. Så hvorfor er det kjeder som har vekst mens andre ser døden i hvitøyet?
Digitalisering
Mest sannsynlig så handler det om kjensgjerningen om at ting alltid er i endring og verden går fremover. Det handler f.eks. om at med økt digitalisering så agerer kunder på en annen måte i dag enn for 20 år siden. Millenium generasjonen viser vei og er blitt digitalt oppfostret. Du trenger en annen type kundeservice med den «nye» digitaliserte kundene. Er det da for lett å si at kjedene ikke forstår seg på kundenes behov og ikke kan omnikanal eller er det andre forhold som også spiller inn?
Digitroll har hatt gleden av å arbeide med kjeden Princess og konsernsjef Kai Gulbrandsen siden 2012. Det har vært en kontinuerlig spennende kundereise for oss begge.
I denne bloggen gjør vi et forsøk på en opplisting av hvilke punkter vi tror er de viktigste for Princess’ suksess på nett og butikk. Dette er de 10 viktigste punktene vi mener danner grunnlaget for omnikanalsuksessen til Princess. De neste 10 er også viktig, det er bare å kontakte oss på tlf. 900 78 050 så deler vi dem med deg.
Ta gjerne kontakt med meg for en hyggelig prat om netthandel, nettbutikk kanskje du har lyst til å høre mer om nettsider? Vi har utviklet nettsider og nettbutikker i 20 år, og regnes som en av Norges ledende selskaper innen vår bransje.