Jeg pleier å si til nye kunder : «Det er noen få ting du må svare meg på – resten ordner vi!»
Ja – grunnleggende varedata må være tilstede. Det går ikke å hogge ved uten trær… En effektiv ehandel er alltid basert på et godt varedatagrunnlag.
Nettbutikk handler litt om design og type e-handelsprogramvare, men i det daglige handler det om harde fakta, nemlig varedatagrunnlag.
Det første vi spør kunder som kontakter oss om etablering av ny nettbutikk er «hvilket ERP- eller butikkdatasystem bruker du?» .
For våre kunder handler det om berikelse av varedatagrunnlaget du vedlikeholder på varekortet i ditt ERP- system.
Kan du komme så langt som en av våre kunder sa i et møte for noen år siden? «- De ansatte hos oss vedlikeholder nettbutikken uten å vite om det».
Datagrunnlaget som i det daglige legges inn i det administrative systemet som brukes i kassen eller på ordrekontoret leverer alle varedata nettbutikken trenger. Teknisk hos oss heter det nettbutikkintegrasjon.
Se kort video om berikelse av varekort og viktigheten av varedatagrunnlag.
Vi prøver å liste opp viktige ting du må svare oss på:
Hvis du kan svare meg på dette – så kan vi lage en nettbutikk som passer deg! (Fortsetter under videoen).
Hver av de ovenstående punktene er hver for seg være et eget tema som vi kan lage dynamisk funksjonalitet i forhold til, men det viktigste er å komme i gang!
– hva kan jeg bli bedre på?
Å ha fokus på arbeidsprosesser internt er viktig når du skal lage en nettbutikk. Det aller dyreste for deg er manuelle arbeidsoperasjoner. Hvis du ser en mulighet til å få noe automatisert – så vil det på et gitt tidspunkt lønne seg i kroner og øre!
Fra du starter med en enkel nettbutikk til det stadiet hvor du er kommet i gang vil man som regel ha en bratt læringskurve og på den måten se behov i praksis som tidligere bare var en fjern teori.
Det å erkjenne at en e-handelsløsning på lik linje (eller mer) som en fysisk butikk har behov for stell og tilpassing er viktig. Man lykkes best der hvor man har dedikerte medarbeidere og hvor man hele tiden spør seg selv – “hva kan vi bli bedre på?”
Så kan man med en allerede velfungerende nettbutikk lage en “fase 2” – som blir enda mer velfungerende og strømlinjeformet!
Kategori: