Skip to main content

Hva er viktig når du skal starte nettbutikk?

Når du starter netthandel, er det teknisk viktig å velge en pålitelig e-handelsplattform med funksjoner som støtter dine forretningsbehov, inkludert betalingsløsninger, sikkerhetsprotokoller, og lagerstyringssystemer. 


Jeg pleier å si til nye kunder : «Det er noen få ting du må svare meg på – resten ordner vi!»

Varedatagrunnlaget – det essensielle

Ja – grunnleggende varedata må være tilstede. Det går ikke å hogge ved uten trær… En effektiv ehandel er alltid basert på et godt varedatagrunnlag.

Nettbutikk handler litt om design og type e-handelsprogramvare, men i det daglige handler det om harde fakta, nemlig varedatagrunnlag.

Det første vi spør kunder som kontakter oss om etablering av ny nettbutikk er «hvilket ERP- eller butikkdatasystem bruker du?» .

For våre kunder handler det om berikelse av varedatagrunnlaget du vedlikeholder på varekortet i ditt ERP- system.

Kan du komme så langt som en av våre kunder sa i et møte for noen år siden? «- De ansatte hos oss vedlikeholder nettbutikken uten å vite om det».

Datagrunnlaget som i det daglige legges inn i det administrative systemet som brukes i kassen eller på ordrekontoret leverer alle varedata nettbutikken trenger. Teknisk hos oss heter det nettbutikkintegrasjon.

Se kort video om berikelse av varekort og viktigheten av varedatagrunnlag.

 

Vi prøver å liste opp viktige ting du må svare oss på:

  • Lagerstatus
    Har du korrekt lagerstatus på varen og ønsker å vise lagerstatus? Det kan vises som “på lager” eller antall. Hvis en var ikke er på lager – kommer den tilbake? Ønsker du at en kunde da kan varsles når vare kommer på lager?

  • Varianter
    Har du varer som skal vises som varianter? Slik som størrelse og farge. Har eventuelle varianter ulik pris.

  • Fraktpris?
    Har du tenkt på hva det skal frakt skal koste? Vil du ha fri frakt, fast frakt eller korrekt frakt? Hvor store pakker sender du – og hvor er det greit å sende?

  • Betalingsløsning?
    Hvordan vil du ta betalt? Det finnes flere ulike kortselskaper og muligheter for kreditt/avbetaling/faktura. Skal det være mulig å få sendt varen i oppkrav?

  • Bilder?
    Har du bra bilder av varene dine? Bilder selger – så dette er viktig!

  • Kassasystem eller ERP?
    Hvilket lager-/fakturaprogram benytter du? Effektiviser hele netthandelen med integrasjon mot kasse- eller ERP- system.

  • Gode varetekster?
    Har du satt av tid til å arbeide med tekster slik at kundene liker det de ser og leser? PDP'en til nettsidene. Og ikke minst søkemotorene vil rangere deg der du fortjener å bli?

  • Digital markedsføring?
    Har du budsjettert med å annonsere på nett? I dag er det er nettet som gjelder! Du kan spore verdien av hver krone du investerer.

Hvis du kan svare meg på dette – så kan vi lage en nettbutikk som passer deg! (Fortsetter under videoen).

Hver av de ovenstående punktene er hver for seg være et eget tema som vi kan lage dynamisk funksjonalitet i forhold til, men det viktigste er å komme i gang!

– hva kan jeg bli bedre på?

Å ha fokus på arbeidsprosesser internt er viktig når du skal lage en nettbutikk. Det aller dyreste for deg er manuelle arbeidsoperasjoner. Hvis du ser en mulighet til å få noe automatisert – så vil det på et gitt tidspunkt lønne seg i kroner og øre!

Fra du starter med en enkel nettbutikk til det stadiet hvor du er kommet i gang vil man som regel ha en bratt læringskurve og på den måten se behov i praksis som tidligere bare var en fjern teori.

Det å erkjenne at en e-handelsløsning på lik linje (eller mer) som en fysisk butikk har behov for stell og tilpassing er viktig. Man lykkes best der hvor man har dedikerte medarbeidere og hvor man hele tiden spør seg selv – “hva kan vi bli bedre på?”

Så kan man med en allerede velfungerende nettbutikk lage en “fase 2” – som blir enda mer velfungerende og strømlinjeformet!

Siste nytt

21.02.2024

Produktbeskrivelse AI til nettbutikker

Vi introduserer Digi Product Description AI. Modulen som hjelper å skrive varetekster.

15.02.2024

Raskere utsjekk for B2B- kunder

Raskere utsjekk gir bedre brukeropplevelser for dine B2B- kunder. 

02.01.2024

B2B- omnikanal transformerer B2B- salg i en hybrid verden

B2B- kundene dine bruker mange kanaler for å få info og kommunisere. Før var det kun fasttelefonen...

Back to top