Det eneste kundene dine vil ha mer av, er kundeverdi. Kundene dine må kjøpe noe mer enn kilopris. Kundeverdi gjennom digitalisering skaper du gjennom å forstå dine kunders forretningsmodell.
Kundeverdi er synonymt med merkevarebygging. Merkevarebygging skapes som kjent gjennom brukeropplevelse. Det fysiske produktet du selger er noe «annet» enn det kunden kjøper. Kunden får mer på kjøpet enn den tekniske verdien. Verdier. Gode kundeopplevelser kombinert med økt fortjeneste er basis for all merkevarebygging.
Digitrolls skaper kundeverdier for våre kunder gjennom digitalisering. Hvilken kundeverdi gir du kundene dine i dag? Hvordan kan du øke den ved å digitalisere dine forretningsprosesser i selve produkt- eller tjenesteleveransen til kundene? I dette blogginnlegget tar jeg for meg B2B- portalen særskilt, men et vellykket digitaliseringsprosjekt bør og må inkludere en prosess for å «digitalisere» hele organisasjonen.
Digitaliseringen har forresten skutt fart under «Korona». I en artikkel i Finansavisen 12. august kan vi lese om en ny undersøkelse som viser at både private og offentlige virksomheter nå har rekordhøy interesse i å investere i digitale løsninger.
Tidligere holdt det med å skille mellom høy- og lavinvolverende produkter. I dag er ikke skillelinjene så tydelige. Mye tyder på at du må maksimere kundeopplevelsen uansett hva du selger. Igjen, du må møte kundenes behov for å skape kundeverdier.
Digital transformasjon er et bredt område. For begrensingens skyld så definerer vi digital transformasjon som en virksomhets investering i nye teknologier (programvare) som lar dem konkurrere digitalt om kundene. Men som jeg skal si noen ord mot slutten så bør digitaliseringsprosjekter inkludere en plan for å digitalisere hele bedriften. Kulturendring og digital kompetanseheving må ikke underdrives. Kun med dette som mål oppnås langsiktige gevinster for kundene.
Sterke kunderelasjoner er limet for B2B- bedrifter. Lojalitet er nøkkelordet. En digital strategi må derfor reflektere at kunderelasjonen er den største driveren du har til å skape kundeverdi, gjennom f.eks. en B2B- nettportal.
Her er svarene vi som oftest får hvis vi spør kundene om årsakene til at de etablerer B2B- portal:
B2B- portalen blir personlig
B2B- handel handler mye om personlig involvering. Store produktkataloger, behov for produktkonfigurering, unike kjøpsbetingelser og prisavtaler håndteres i dag av moderne B2B- nettbutikker som Digitroll leverer. Desto større grunn til at simple oppgaver som å håndtere standard kundeinformasjon til detaljert regnskapshistorikk burde og må bli automatisert.
Gjennom B2B- portalen må du gi dine kunder tilgang til ditt forretningssystem. Tilby kundene å søke opp og se sine fakturaer, tidligere ordre, status på ordre, se alle sine prisavtaler, hente ut prosjektdata (varer kjøpt på et prosjekt), bonusprogrammer osv.
Når du lar ditt forretningssystem bli en del av kundens forretningsmodell så blir man bundet sammen i en verdiskapning.
3. Videreutvikle dine interne ressurser til å skape de nye kundeverdiene
Før Digitroll utviklet en B2B- nettportal til Bergensbakeriene (Baker Brun) ble de fleste bestillingene fra egne bakeriutsalg og andre mottatt per telefon og epost. Det hendte at kundene bestilte feil, ting ble notert feil, resultatet ble avvik og økte kostnader for kjøper og selger. Kundeverdiene smuldret…
I tidligere tider så gav det nok kunden en verdi å ringe inn en bestilling, snakke med en ordremottaker som noterte ned din standard bestilling, og det finnes kanskje de av kundene dine som fortsatt føler at dette fremdeles gir dem en verdi i deres forretningsmodell. Men de er i et mindretall. Det hører dessverre fortiden til.
Siden 2014 har Baker Brun brukt en Digitroll B2B- nettportal hvor bestillinger fra eget utsalg eller fra en B2B- kunde lastes automatisk inn i deres ERP- system for viderebehandling. Kundeverdier i begge ender.
Millennials har allerede i dag stillinger der de enten er påvirkere til forretningsbeslutninger eller er selv beslutningstakere.
De små henger dessverre etter
De som er kommet lengst i å automatisere kundebestillinger direkte gjennom en B2B- kundeportal er de største bedriftene. Det betyr at de største bedriftene skaffer seg et enda større konkurransefortrinn enn de små og mellomstore konkurrentene deres. Det burde vært motsatt, at de små var mer dynamiske og åpne for kulturendringer.
Ingen ansatte trenger å bli sagt opp når standard bestillinger blir mottatt og effektuert digitalt. I dette ligger det faktisk enda større muligheter for deg å hente ut verdier fra egen organisasjon og tilføre denne til kundene dine. De ansatte som tidligere satt på ordrekontoret og mottok bestillinger per e-post eller telefon kan bruke tiden sin på virkelig verdiskapende aktiviteter, f.eks. bedre oppfølging av kundene.
I fremtiden er vår spådom at B2B- salgspersonen er den som håndterer mer komplekse salg, inngår rammeavtaler med kundene og sørger for at en kontinuerlig søken etter måter å forenkle kundens hverdag.
4. B2B- kunden søker opplevelse
I denne vår digitale tidsalder så er det lett å glemme at kundene dine faktisk kan ligne på mennesker. Godt mulig kunden din lever to liv, men som regel vil den samme B2B- kunden også gjør kjøp på nett som forbruker. Og i følge den ferske undersøkelsen fra Respons analyse handlet 3 av 4 av oss på nett det siste året.
Norske netthandlerne er kravstore brukere. Hastighet på løsning, produktinfo, rask betalingsløsning – man er vant til og har forventninger til inspirasjon og god brukeropplevelse på nett.
Disse forventningene om opplevelse forsvinner ikke når B2C- kunden går på arbeid og bruker B2B- nettbutikker i sin jobb. En vellykket B2B- portalutvikling må i dag speile forventningene kjøperen har i sitt privatliv.
Denne enkle sannheten blir ofte oversett. I B2C- segmentet er netthandel ikke bare akseptert, men foretrukket av mange. B2B- kunden din er altså mest sannsynlig en netthandler på fritiden hvor konkurransesituasjonen er stor mht brukeropplevelse. Dette smitter over i jobbsituasjonen hvor kunden forventer samme gode brukeropplevelse, noe som gjør at du kontinuerlig på lik måte som B2C- nettbutikker må investere mer i selve kundeopplevelsen i portalen.
Mange av Digitrolls kunder bruker også B2B- portalen som åpning mot forbrukere. En kombiløsning. Noen som salgskanal, andre som ledd i en «pull- strategi» og merkevarebygging på nett. Se f.eks. hvordan låsgrossisten Boyesen & Munthe bruker sin B2B- portal både som B2B- nettbutikk, nettside og evarekatalog ut mot forbruker.
Tidligere holdt det med å skille mellom høy- og lavinvolverende produkter. I dag er ikke skillelinjene så tydelige. Mye tyder på at du må maksimere kundeopplevelsen uansett hva du selger. Igjen, du må møte kundenes behov for å skape kundeverdier.
5. Omnikanal tilstedeværelse
Behovet for å være til stede, være aktiv og konsistent gjennom ulike digitale kanaler har aldri vært mer viktig for B2B- bedrifter. B2B- kunden din er bruker av mange ulike kanaler på veien til et kjøp eller langvarig relasjon. For å avgjøre hvor din bedrift bør være aktiv må du vurdere:
Hva dine kunder foretrekker og forventes å være.
Hvor kan du mest effektivt levere kundeverdien du ønsker å levere.
Kunderelasjonen kan oppstå på sosiale medier, men fullføres og videreutvikles i B2B- portalen.
5. En fremtidsrettet modell må inkludere organisasjonskulturen
Hver dag møter vi bedrifter med fokus på digitalisering. Mange av dem vil dog være dømt til å mislykkes fordi de glemmer å legge en plan for å digitalisere resten av organisasjonen.
B2B nettsatsingen og selskapets hele digitale kundekontakt må være en innfelt langsiktig strategi for bedriften. B2B- portalen må sees i sammenheng med bedriftens markedsstrategi og totale kontaktflate mot markedet og kundene. Og ikke minst endrede prosesser innover i egen organisasjon som øker produktiviteten.
Organisasjonskulturen må endres når bedriften digitaliseres
Mange tror at utvikling av en B2B- portal er et rent teknologiprosjekt. Det nytter ikke å bare digitalisere en del av bedriften, B2B- portalen må både være en del av digitalisering av hele bedriften men også en kilde til omstilling av hele organisasjonen.
Betrakter man bedriftens B2B- nettbutikk som om det var en «produksjonsmaskin» som skal spare administrative kostnader så er sjansene for å utvikle varige konkurransefordeler langt svakere enn hvis portalen er del av en helhetlig digital strategi som er omfavnet av hele bedriften.
For å bygge nye kundeverdier basert på digitalisering må man ta behovet for kulturendringene i organisasjonen på alvor. Digitaliseringsstrategien må forankres i vegger og tak i bedriften.
Behov for å avtale et møte med oss for å diskutere B2B- nettbutikk og kundeverdier. Kontakt oss og ring 55273040.
Siste nytt
10/25/2023 4:52:16 PM
Hvorfor velger kundene din nettbutikk?
Produktsiden din er helt avgjørende for salget ditt
10/23/2023 3:50:28 PM
Livepris
Sanntids- eller «live- prisoppslag» sikrer at bedriftskunden alltid ser og får sine avtalte priser når han surfer og handler i en B2B- nettbutikk.
10/23/2023 3:22:37 PM
Millennials parkerer deg på nett
Hva skjer når millennials og generasjon Z blir beslutningstakere og påvirkere?
Kategori: