Du er her:

B2B- nettbutikken til grossisten Marinor står nå for over halve omsetningen

okt 06, 2020

B2B- nettbutikkomsetningen fikk bein å gå på når B2B selgerne ikke fikk lov å besøke kundene.

På Askøy utenfor Bergen har Marinor lenge forsynt dagligvarekjeder, sports- og friluftsbutikker med fiske- og friluftsutstyr. Salget har vært på den gamle tradisjonelle måten med bl.a. omreisende selgere.

B2B- selgerne har som vi vet pga covid-19 ikke vært så mye på veien i år, men når de en dag slippes fri ​vil de i kofferten ha med seg  et verktøy som skal skape større kundeverdi for kundene deres.  

Flaks da at grossisten Marinor kun måneder før pandemien fikk lansert B2B- nettbutikk fra Digitroll. Som har gjort livet bra. Den står nå for ​over halvparten av omsetningen deres. Dette er en stor endring i forretningsmodellen til både Marinor og ikke minst kundene deres.



B2B- kundene er absolutt klare til å benytte seg av kundeverdier på nett. 

Er det én ting dagligvare, og sports- og friluftsbutikker er opptatt av så er det å effektivisere for å bli bedre og spare kostnader. Det er et press på tid og marginer, og hvordan ​kan Marinor gjøre det enklere for kundene sine. 

Løsningen ble Digitroll og et B2B- verktøy for å gjøre kundenes "produksjonsprosesser" smartere og effektivisert.  Å finne en vare, få informasjon om varen, se sin sanntids riktige pris på varen, bestille varen, gjøre gjenkjøp ​av varen og ha  24/7 tilgang til all historisk ordre- og fakturahistorikk. 

Ny integrasjon mellom nettbutikk og Microsoft Dynamics 365  Business Central er klar - og vi inviterer til webinar for å vise.

Det er mye teknologi i det Digitroll har utviklet og levert til Marinor, men det må ​virke i samspillet med Marinor- kundenes behov ​for forenkling av deres forretningsmodell.



 Den store fordelen for Marinors kunder er at B2B- nettbutikken er styrt og vedlikeholdt av ERP- systemet Microsoft Dynamics NAV. Med det tilfredsstiller også leveransen av nettbutikken Marinors behov for å effektivisere sin forretningsprosess. De har nå ett vedlikeholdspunkt for både ERP- og netthandelsløsningen. 

Sanntids- prisoppdatering til kunde ved pålogging sikrer at kundens avtalte rabatterte priser alltid er korrekt og tilgjengelig for kunden, det er aldri tvil om beholdningsdata, og straks en ny vare blir lagt inn i ERP- systemet vises den i nettbutikken. 

Kontakt gjerne Digitroll for å avtale et møte om nettsatsing.

Katalogproduksjon og en tungvint markeds- og kommunikasjonsprosess er nå erstattet av et digitalt verktøy som ikke bare effektiviserer salgs- og kommunikasjonsprosessen med kundene, men den reduserer også ordrebehandlingskostnaden betydelig. Nå er det kundene som i prinsippet "puncher" ordrene rett i ERP- systemet Dynamics NAV

"- Vi har fått et verktøy som gjør oss mer konkurransedyktig og ​aktuell for våre kunder", sier daglig leder i Marinor Claus Hatlem. 

En vellykket webproduksjon skjer aldri uten en godt samarbeid og kundeforhold. Vi velger å tro at ​årsaken til dette er at Digitroll raskt forstod kundens og ikke minst kundens kunders forretningsmodell.  Når man vet hvordan kundeverdiene skapes i verdikjeden er det aldri vanskelig å lage den rette digitale løsningen. 

B2B- nettbutikken kunne heller aldri blitt en suksess hvis det ikke hadde vært for vår årelange samarbeidspartner Pilaro. Pilaro er Marinors ERP- leverandør, og vi har sammen levert e-handelsintegrasjon mellom Dynamics NAV og nettbutikken. 

Hvis din bedrift trenger å effektivisere B2B- prosesser så er vi kun en telefon unna - ring oss gjerne på tlf. 900 78 050 eller send oss en e-post. 

Siste nyheter