Kontroll på data
Full kontroll over all produktinformasjon, media og digitale kilder.
Effektiviserer
Effektiv, strømlinjeformet prosess hvor man samarbeider om å skape og berike produkter.
Konsistens
Konsistent og enkelt søkbart produktinformasjon, i alle kanaler
– Et godt PIM-system øker salget med 16 prosent, viser våre egne undersøkelser, sier Borgar Hestad salgs- og markedsdirektør i Bluestone. Digitroll og Bluestone har inngått et samarbeid for å hjelpe norske nettbutikker til å bli bedre på informasjonshåndtering.
Bluestone leverer en SaaS programvare innen Product Information Management (PIM). Digitrolls utviklere sørger for integrasjonen mot eksisterende nettbutikk-system for B2B,- og B2C.
Borgar Helstad og Camilla Hetty Osa hos Bluestone (Foto: Bluestone)
Digitroll-sjef, Patrick Dahl, er fornøyd med samarbeidsavtalen som nylig ble underskrevet. Han mener at dette også blir et godt løft for eksisterende og nye kunder til begge selskaper.
Presentasjonsvideo og webinar om hvilke fordeler Bluestone PIM gir.
– Vi er veldig glad for at vi har fått til et samarbeid med Bluestone PIM som er ledende innen PIM. Målet er at Bluestone og Digitroll skal jobbe sammen for å få felles kunder. Dette blir et veldig spennende samarbeid for oss, men også for potensielle - og eksisterende kunder - som trenger det beste innen PIM-programmer, sier daglig leder hos Digitroll, Patrick Dahl.
Product information management, vanligvis forkortet PIM, er en form for informasjonshåndtering som er nødvendig for å markedsføre og selge produkter via ulike distribusjonskanaler. PIM tar normalt utgangspunkt i et sentralisert datasett av produktinformasjon som mates gjennom ulike kanaler. Det kan for eksempel være via mobil, nettsted, sosiale kanaler, digitale annonser eller i en fysisk butikk.
– Litt enklere forklart kan man si at et godt PIM-system lager digitale tvillinger av dine fysiske produkter som kan vises på en nettside/nettbutikk.
– Dermed har alle ansatte en sentral database hvor alt samles og er oppdatert. Da blir det slutt på at filer, bilder og videoer og produktinformasjon ligger plassert rundt på mange PC-er som ingen har oversikt over. Dette fører til at samme produktinformasjonen blir manuelt vedlikehold på flere forskjellige steder. Dette beskrives gjerne av organisasjonen selv som dobbelt-, trippelt-, eller kvadrupelt arbeid, sier Camilla Hetty Osa, digital rådgiver hos Bluestone.
Bluestone PIM- programmet ligger i skyen hos Amazon Web Services.
Hestad legger til at PIM fjerner sjansen for manuelle feil når produktinformasjon oppdateres.
– I tillegg til denne ineffektive arbeidsprosessen fører manuell håndtering av produktinformasjon ofte til feil og mangler. Det kan hende produktinformasjonen blir oppdatert på web og i den trykte katalogen, men at oppdateringer blir glemt i produktarket. Samtidig øker risikoen for manuelle tabber som skrivefeil, eller feil bruk av bilder ved oppdatering i flere kanaler, sier Borgar Hestad i Bluestone.
Resultatet blir at alle har tilgang til identisk og oppdatert informasjon. Det effektiviserer prosessene og sikrer kvaliteten på informasjonsflyten, hvilket bidrar til å redusere kostnadene dine og øke lønnsomheten, sier Hestad.
Digitrolls jobb blir integrere Bluestones PIM-løsningen mot blant annet nettbutikker.
– PIM blir også integrert mot bedriftens ERP-system for full oversikt. Denne jobben er våre utviklere eksperter på, sier Dahl.
Opptatt av det samme Borgar Hestad er også spent på samarbeidet med Digitroll.
– Vi opplever Digitroll som kompetente på integrasjoner av blant annet ERP-systemer og nettbutikker. Derfor var det naturlig for oss å inngå et samarbeid med dem. Jeg tror vi kan få mange felles kunder som er opptatt av å ha godt integrerte nettsider/nettbutikker med en moderne PIM-løsning. Sammen blir vi sterkere, og kan begge tilby våre kunder en godt løsning med gode integrasjoner, sier Borgar Hestad.
Med nettbutikk fra Digitroll og kassesystemet BestValue så vedlikeholder du mesteparten av nettbutikken i det daglige arbeidet med kassen. Les mer om nettbutikk til detaljhandelen her.
Vi har valgt sikker Microsoft teknologi som rammeverk for BestValue nettbutikken. For din sikkerhet.
Samarbeid
Klarna, Vipps, Nets, Bring, Postnord, Clerk, HelloRetail, Lipscore, Nshift, Logistra... hos oss får du alt du trenger.
Modulbasert
Nettbutikken kan bygges ut med over 1500 ulike typer ekstramoduler - vi gir råd om hvilke du trenger.
Synkronisering av vare- og ordrer mellom BestValue og nettbutikken
Integrasjonen baserer seg på en Windows Service som er utviklet av Digitroll i samarbeid med Best Value.
Integrasjonen består av 4 jobber med tilhørende tidsintervall for hvor ofte de skal kjøres.
Definisjon for dette ligger i databasen for Best Value (HIP).
Følgende jobber kjøres på kundens maskin:
Overføre varedata fra BestValue
I HIP kan man selv merke hvilke varer som skal overføres. Det er også i samme bilde mulig å sette en egen web-pris som overstyrer pris i HIP.
HIP har støtte for dobbel varians, og variansvarer overføres også til nettbutikken.
Synkronisere varegrupper fra BestValue?
Varegruppene i HIP er bygget opp i en trestruktur tilsvarende det som er vanlig i en nettbutik.
Varegrupper overføres fra HIP dersom de inneholder en eller flere varer som er markert som nettbutikkvarer.
Overføring av antall på lager kjøres automatisk på avtalt intervall.
Ordrer overføres fra nettbutikk til BestValue
Ordre lastes ned jevnlig via servicen (vanligvis intervall 15-20 minutter), og dukker automatisk opp under web-ordre i HIP, klar for behandling.
Noen eksempler på B2B- og B2C- nettbutikker