Skip to main content

Viktigheten av GDPR-kompatible lojalitetsprogrammer i detaljhandelen

Er GDPR hovedgrunnen til at du bør skaffe deg en kundeklubb?

Beskyttelse av kunders personvern i detaljhandelen.

Vi i Digitroll får mange spørsmål om kundeklubb, også kalt kundedataplattform (CDP- system) eller lojalitetsprogram. Det er mange gode grunner til at en detaljist bør investere i systemer og rutiner for å gjøre kunde sine fornøyde og lojale,  men det største underliggende motivet og motivasjonen til å etablere kundeklobb er ofte GDPR.

Overholdelse av databeskyttelsesregler, som den generelle personvernforordningen (GDPR), er en avgjørende grunn til at detaljister må ha et lojalitetsprogram eller en plattform for kundedata, både på nett og i fysiske butikker. Her er hvorfor:

1. GDPR-overholdelse:
GDPR pålegger strenge regler for innsamling, lagring og bruk av personopplysninger om enkeltpersoner. Detaljister må få eksplisitt samtykke fra kunder for å samle inn og behandle deres personopplysninger til markedsføringsformål. Et lojalitetsprogram eller CDP-system sikrer overholdelse av GDPR-reglene ved å gi en sentralisert plattform for håndtering av kundedata og å innhente samtykke. Og det er dette "samtykke" som er nøkkelen. 

Les mer om Diller kundeklubb som kan integreres med Digitroll B2C- nettbutikk →

2. Kundesamtykke:
Et lojalitetsprogram lar detaljister få eksplisitt samtykke fra kunder for å samle inn og bruke deres personopplysninger til personlig tilpasset markedsføring. Ved å bli med i lojalitetsprogrammet, samtykker kunder til å motta målrettede kampanjer, produktanbefalinger og andre tilpassede tilbud basert på deres preferanser og adferd. Denne transparente tilnærmingen fremmer tillit mellom detaljisten og kunden og sikrer at markedsføringsinnsatsen er i samsvar med GDPR-reglene.

3. Dataåpenhet:
GDPR krever at detaljister er åpne om hvordan de samler inn, behandler og bruker kundedata. En kundeklubb, lojalitetsprogram eller CDP-system gir kunder synlighet og kontroll over dataene sine ved å tillate dem å få tilgang til og administrere preferansene sine, melde seg på eller av markedsføringskommunikasjon, og utøve rettighetene sine i henhold til GDPR, som retten til å få tilgang til, rette opp eller slette personopplysningene sine.

4. Forbedrede sikkerhetstiltak:
GDPR krever også strenge sikkerhetskrav for å beskytte kundedata mot uautorisert tilgang, offentliggjøring eller misbruk. Et lojalitetsprogram eller CDP-system implementerer robuste sikkerhetstiltak, som kryptering, tilgangskontroller og datasikring, for å beskytte kundedata og sikre overholdelse av GDPRs sikkerhetskrav.

5. Risikoredusering:
Manglende overholdelse av GDPR kan føre til betydelige bøter og straffer for detaljister, samt omdømmeskade og tap av tillit fra kunder. Ved å implementere et lojalitetsprogram eller CDP-system som er i samsvar med GDPR, reduserer detaljister risikoen for brudd på regelverket og viser sin forpliktelse til å beskytte kundenes personvern og datasikkerhet.

6. Og alle de andre grunnene:
Hos Digitroll tror vi på å utnytte kraften i kundeklubber til mer enn bare å møte lovgivningskrav. Vi ser på det som en mulighet til å bygge sterkere relasjoner med kundene dine, forstå deres behov bedre og skape en mer personlig shoppingopplevelse.

Hvorfor du også bør ha en kundeklubb→

Vi bedrifter må forholde oss til lover og regler myndighetene vedtar, og GDPR-overholdelse er altså en avgjørende grunn til at detaljister bør ha et lojalitetsprogram eller CDP-system på plass. Ved å innhente kundens samtykke, sikre dataåpenhet, implementere forbedrede sikkerhetstiltak og redusere risikoen for manglende overholdelse, kan detaljister bygge tillit hos kunder, drive engasjement og oppnå bærekraftig vekst i den digitale tidsalderen.

Lyst å vite mer?

Lyst å vite mer hva en Digitroll nettbutikk med kundeklubb kan gjøre for din butikk. Kontakt meg gjerne.

Patrick Dahl
Patrick Dahl
Daglig leder/ Siv.øk NHH

Siste nytt

25.03.2024

Bygg sterkere kunderelasjoner i B2B-markedet gjennom "Min Side"-opplevelsen

Min side - funksjoner som forbedrer B2B-nettbutikken

21.02.2024

Produktbeskrivelse AI til nettbutikker

Vi introduserer Digi Product Description AI. Modulen som hjelper å skrive varetekster.

15.02.2024

Raskere utsjekk for B2B- kunder

Raskere utsjekk gir bedre brukeropplevelser for dine B2B- kunder. 

Kontakt oss

Er du som oss i Digitroll? Opptatt av tall og sikre IT-løsninger? Trygghet på at nettsider og din nettbutikk virker, da tar vi gjerne et møte om forbedring av din nettsatsing. 

Kontakt oss

Kontakt oss gjerne hvis du har et prosjekt i tankene.

Back to top